Op zoek naar kwaliteit voor het pluspakket

Betaaltelevisie komt moeizaam van de grond. De grote zenders zijn bang kijkers te verliezen. Het vuile werk wordt opgeknapt door kanalen als Country Music Television en The Adult Channel....

Weerzinwekkend noemde Jos Staatsen het pluspakket van de Amsterdamse kabelexploitant A2000. Zijn Sport 7, één van de zeven door A2000 achter een decoder weggestopte zenders, had zich er nooit mee mogen inlaten, stelde de voorzitter van de sectie betaald voetbal van de KNVB.

Is het aanbod van A2000 echt weerzinwekkend? Wie dagelijks langs de Amsterdamse kanalen flitst, weet dat een avondje zappen langs het pluspakket van A2000 niet zozeer weerzin wekt als wel de lachspieren prikkelt: blote billen, Frank Masmeijer, een zender die nieuws in het Mandarijn uitzendt (met Kantonese ondertiteling), ouderwetse horrorverhalen, een oneindig lijkende reeks reistips en één serieus te nemen zender, het tot voor kort zonder decoder te ontvangen Amerikaanse station NBC.

De kabelexploitanten in Nederland zijn koortsachtig op zoek naar een acceptabele inhoud voor hun pluspaketten. De afgelopen maanden is het gros van hen in Amerika op bezoek geweest bij doelgroepzenders als The Weather Channel, Disney Channel of Playboy Channel.

De eerste exploitant die een rondje langs de Amerikaanse zenders maakte, was directeur Hans Wolfert van A2000. Hij kwam in Amsterdam thuis met zeven zenders, waar hij zelf ook niet trots op is.

'Ik had graag Disney, Playboy en Discovery binnengehaald', aldus Wolfert na de lancering van het Amsterdamse pluspakket anderhalve maand geleden. 'Ik wilde wel, maar zij hadden geen zin. Ze willen in het basispakket, of eisen een exclusieve plaats achter de decoder.'

Wat is er eigenlijk op The Adult Channel, samen met Sport 7 de publiekstrekker van A2000, te zien? De kijker die hoopte met betaaltelevisie van reclame verstoken te blijven, komt bedrogen uit. De zender begint om één uur 's nachts met een lang reclameblok voor Britse 06-lijnen. Daarna volgt the dish of the day, een clip van een dame die haar kleren uittrekt terwijl ze een oester eet. Tegen half twee is het tijd voor een niet ondertitelde hoofdfilm, producties met titels als Alien Sex Fiend of Pussy Power.

Bloot is er ook op Sport 7. Dat gebeurt zomaar op een avond, als in het decor van Sport en Beeld een vrouw rondwandelt. Onder het motto Sport en Kunst is haar linkerborst beschilderd met het logo van de KNVB.

Intussen zendt Sci-Fi Channel The incredible hulk uit, of Inside Space, een actualiteitenrubriek met louter berichten over de wereld van de ruimtevaart. Tezelfdertijd bejubelt elders in het pluspakket Travel Channel het Canadese landschap.

De rest van Nederland hangt hetzelfde lot als dat van de Amsterdamse kijker boven het het hoofd. In Helmond en Eindhoven introduceert A2000-aandeelhouder UPC vanaf 1 november een pluspakket met negen zenders voor 19,95 gulden per maand. Het pakket bestaat uit Sport 7, Country Music Television, Sky News, Travel Channel, Sci Fi Channel, The Adult Channel, Cartoon Network, TNT en de Franse cultuurzender Muzzik. Daarbij scoorde in een vooraf gehouden enquête Cartoon Network overigens hoger dan Sport 7.

'We hadden liever nog even gewacht', aldus UPC-business manager Cees Bohnenn. Maar volgens hem heeft Sport 7 de markt geforceerd. 'We beginnen gewoon en dan accepteren we eerst wel verlies. Als je een fantastisch pakket wilt neerzetten, blijft het voorlopig bij praten en onderhandelen.'

Door zo veel mogelijk verschillende doelgroepen aan te spreken, hoopt de exploitant toch met één pakket veel kijkers te interesseren. 'Als dat lukt volgen grote zenders vanzelf.'

De kabelexploitanten hebben geleerd van de slechte ontvangst van het A2000-pakket. CasTel, in het noorden van het land, komt in maart met meerdere pakketten. 'We gaan het niet doen zoals in Amsterdam', verzekert CasTel-directeur Pieter Grasdijk. 'Een pluspakket moet zich in de eerste ronde bewijzen.'

Volgens Grasdijk proberen de gevestigde zenders de overstap naar een pluspakket zo lang mogelijk uit te stellen, zodat de concurrentie het vuile werk opknapt. 'Niemand is bereid kijkers in te leveren om een pluspakket te lanceren. We moeten wel naar onbekende zenders kijken, omdat er korte termijn wordt gedacht. We kunnen Sci Fi krijgen, maar alleen als zusterzender MTV terugkeert in het gratis basispakket. Dat soort onderhandelingen zijn er gaande.'

Ook kabelbedrijf Eneco in Rotterdam en omstreken experimenteert met een dozijn channels, opnieuw de bekende namen. Alleen de grootste exploitant, Casema, kiest een andere weg. Die heeft een voorlopige overeenkomst gesloten met FilmNet-aanbieder NetHold over de doorgifte van doelgroepzenders én 'premiumchannels' als FilmNet, SuperSport en Hallmark Entertainment (tv-series). Nadeel: zo'n pakket kost al gauw 45 gulden per maand en daar komt nog eens vijftienhonderd gulden bovenop voor een (digitale) decoder.

Vorige maand probeerde Sport 7-directeur Ruud Hendriks een doorbraak te bereiken. Hij stelde voor om met alle grote zenders tegelijkertijd in een pluspakket te stappen. Maar tijdens een bijeenkomst van zender- en kabeldirecteuren vervloog elke hoop op een gezamelijke overstap naar betaaltelevisie. Dat gebeurde toen Casema-directeur Henk de Goede het woord nam: 'We zijn nog lang niet zo ver. Casema kan hooguit monteurs op pad sturen om filters te plaatsen bij klanten die voortaan alleen nog maar de publieke omroep willen ontvangen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden