Op zoek naar de vibe van een stad

Ook Eindhoven (NL40) en Groningen (NL50) krijgen een eigen gratis uitgaansblad. ‘Ik zou het heel tof vinden om in de grootste 25 steden van Nederland te liggen.’..

Ook in Eindhoven en Groningen kunnen wachtende of zich vervelende cafébezoekers binnenkort de tijd doden met een uitgaansblad uit de NL-reeks. De ‘Lonely Planet van het uitgaansleven in Nederlandse steden’ (aldus de hoofdredacteur) krijgt er op 15 september twee edities bij: NL40 en NL50.

NL10 (Rotterdam), NL20 (Amsterdam), NL30 (Utrecht) en NL70 (Den Haag), vernoemd naar de kengetallen van de verschillende steden, bestonden al.

De ambities van hoofdredacteur Pamela Wilhelmus reiken verder: ‘Ik zou het heel tof vinden om in de grootste 25 steden van Nederland te liggen. NL moet de nationale uitgaansexpert worden.’

In de schaduw van de gratis dagbladen zijn ook talloze gratis tijdschriften tot leven gekomen. De uitgaansmagazines van NL zijn het bekendst, vanwege hun hoge oplages en de verspreiding op openbare plekken en in cafés.

NL20 verscheen in 2003 voor de eerste keer. De toenmalige uitgever was PCM. Het idee voor een blad met een omvangrijke uitgaansagenda als hart was niet origineel.

Eind jaren zeventig al liet Maarten van den Biggelaar, later uitgever van onder meer Quote, zich door het Londense Time Out inspireren om in de Randstad een magazine te verspreiden. In Amsterdam ligt een (Engelstalig) blad met die titel overigens voor het grijpen. Andere concurrenten zijn Glamsterdam en de Uitkrant. Een andere concurrent, Zone van De Persgroep, verdween in 2006 van het toneel.

Wilhelmus (34) is sinds december 2008 hoofdredacteur van de NL-reeks. Ze werkte bij Multi Magazine, Rails en De Pers op zaterdag en schreef als freelancer onder meer voor het AD. Affiniteit met de verschillende achterbannen heeft ze voldoende, als voormalig inwoonster van Groningen, Utrecht en Rotterdam. Momenteel woont ze in Amsterdam.

In de zomer van 2008 nam uitgever Boomerang de bladen over van PCM. De nieuwe hoofdredacteur trof naar eigen zeggen ‘een redactie in distress’ aan, vooral veroorzaakt door een forse reorganisatie die gepaard ging met ontslagen.

‘En ik begon meteen, zonder enig overleg, klats-bam met een restyling. Het blad zag er niet leuk uit, vond ik. Een beetje stadsblaadje-achtig, met verhalen over brugwachters, dierenasiels en daklozen en zo. Het was meer een plaatselijk sufferdje dan een uitgaansblad. Kneuterig, dat vinden mensen leuk, was de redenering, maar ik hou niet van kneuterig. Het moest strakker, frisser en met meer gedrevenheid.’

Met de NL-bladen wil Wilhelmus ‘de vibe van een stad’ te pakken krijgen. De stijl van de verschillende bladen is identiek, maar inhoudelijk zijn er verschillen. ‘Het karakter van een stad moet in het blad doorsijpelen.’

Om dat te bewerkstelligen worden in alle zes steden correspondenten ingeschakeld. De rompredactie, gevormd door elf medewerkers, is in Amsterdam gevestigd.

‘Maar je moet niet de fout maken te denken dat je een blad voor Groningen of Rotterdam even vanuit Amsterdam kan maken. Het is heel belangrijk dat mensen uit de steden zelf de bladen maken.’

NL20 is het grootste blad van de zes uitgaansgidsen, met een maandelijkse oplage van 70 duizend. Rotterdam is tweede, met 45 duizend. In Utrecht en Den Haag worden 30 duizend bladen verspreid, Eindhoven en Groningen gaan van start met een oplage van 15 duizend.

Of de bladen ooit, misschien al sneller dan verwacht, zullen worden opgeslokt door internet, vindt ze een relevante vraag. Uitgeverij Boomerang ontwikkelt een agendasite waarop de complete uitgaansagenda te zien zal zijn. ‘Maar wat leuk is aan de blaadjes, is dat wij meer doen dan alleen aankondigen dat op die en die dag dat concert in Paradiso plaats zal vinden.’

Papier redt het wel, denkt ze. ‘Natuurlijk komen we ook op de iPad terecht, maar als jij een biertje gaat drinken in het café, is het lekker om gewoon een blaadje te pakken.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden