Op zoek naar 5 ton voor Andy Warhol

Het Stedelijk Museum in Amsterdam gaf een diner om sponsors te werven voor de grote Warhol tentoonstelling...

Nieuwsgierig stappen de genodigden in smoking en avondjurk woensdagavond de Amsterdamse Supper Club binnen voor het fundraising dinner, waarmee het Stedelijk Museum extra geld wil werven voor een grote Warhol-tentoonstelling in oktober. Voor zover bekend is het de eerste keer dat een Nederlands museum deze beproefde Amerikaanse methode toepast.

‘Ik heb niets hoeven betalen voor deze avond’, zegt een verbaasde Arent Fock, investeerder en voorzitter van het bestuur van het Amsterdams Uitburo. ‘Kun jij uitleggen hoe je mij vanavond m’n geld uit de zak denkt te kloppen?’, vraagt hij aan Marjolein Bronkhuyzen, hoofd Marketing van het Stedelijk. ‘Wacht maar af’, zegt ze. ‘Dat zul je zo wel zien.’

Het post-moderne restaurant stroomt snel vol met een gemeleerd gezelschap, ontleend aan de netwerken van het museum en van de Supper Club zelf: Jan des Bouvrie, vlees- en vastgoedhandelaar Eddy de Kroes, oud geld, bankiers, beurshandelaren en hip geklede kunstverzamelaars. Tussen hen door loopt een mooie donkere jongen op blokhakken met een blije lach, gekleed in een grote leren peniskoker die ondeugend rechtop staat.

Als iedereen zit – op de balkons met de schoenen uit, op witte kussens – vertelt Stedelijk-directeur Gijs van Tuyl iets over Andy Warhol. Daarna grijpt Bronkhuyzen de microfoon. ‘Wij hebben nog vijf ton nodig voor deze expositie’, zegt ze. ‘Dat gaat nergens over, toch?’ Gelach. Zij wijst naar een stapel dozen in kleurig cadeaupapier bij de ingang. ‘U kunt vanavond sponsorpakketten kopen. Van vijf, tien, twintig mille tot een ton, het pakket van de hoofdsponsor . En niemand gaat de deur uit zonder een handtekening te hebben gezet. Wie biedt?’

Des Bouvrie bestudeert zijn schoenneuzen. ‘Jim, ga jij iets doen?’, vraagt Bronkhuyzen uitdagend. ‘Je gaat zo staan!’ Maar ook Jim houdt zich op de vlakte. Dan stapt een medewerker van Audi naar voren, het automerk dat het Stedelijk al jaren sponsort. Zijn baas Henk Rottinghuis kijkt vanuit een hoek goedkeurend toe. ‘Wij bieden op het hoofdsponsorpakket’, zegt de Audi-man. ‘Geweldig!’, roept Bronkhuyzen met gespeelde verrassing.

Aan het einde van de avond is het Stedelijk 225 duizend euro rijker. De vijf ton zijn nodig om enkele beroemde schilderijen van Warhol aan de tentoonstelling toe te voegen. ‘De bruiklenen zijn al toegezegd’, zegt Van Tuyl. ‘Die doeken gaan gewoon komen.’ Maar wat als hij de ontbrekende 275 euro niet op tijd bij elkaar krijgt? ‘Je moet risico’s durven nemen’, zegt Van Tuyl lachend. ‘Wij willen het Stedelijk weer op de kaart krijgen.’ Beursondernemer Rob Defares schudt het hoofd. ‘Dat geld had er allang moeten zijn.’

Toch oordeelt hij positief over het diner: ‘Voor het eerst heb ik een leuke avond gehad met het Stedelijk.’ Omstanders knikken instemmend. ‘Goed gedaan, Gijs’, zegt ook Melle Daamen, directeur van de Amsterdamse Stadsschouwburg. ‘Kunnen wij binnenkort eens praten?’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden