AlbumrecensieAllemaal een droom

Op zijn tweede album wil Boef aantonen dat hij volwassen is geworden – en daar slaagt hij bij vlagen in ★★★☆☆

Toen Boefs tweede album Allemaal een droom verscheen, brak het meteen de Nederlandse luisterrecords die in april waren gevestigd door Jongen van de straat van Lil’ Kleine.

De twee albums hebben iets gemeen: de makers willen ermee aantonen dat ze volwassen zijn geworden. Eerder dit jaar diende de documentaire Gewoon Boef hetzelfde doel. Net als ‘Kleine’ slaagt Boef (Sofiane Boussaadia) bij vlagen.

De hit Treinstation is een mooi begin. Boef vertelt over zijn twee moeders: zijn biologische in Parijs, die heroïneverslaafd was, en zijn pleegmoeder in Nederland, die overleed aan kanker. Jongen van de buurt houdt de aandacht vast, net als Omweg, met de uiterst memorabele zin: ‘Vrouwtje heeft gekookt, ik ben er rond zes.’

Jammer genoeg staat tussen het hitgevoelige, interessante werk ook generiek opvulsel, waarin Boef de obsessie met miljonair worden debiteert die ook in Treinstation al even opdook. Op die momenten verslapt de aandacht en is de conclusie dat we op Allemaal een droom luisteren naar een Boef in transitie.

Boef

Allemaal een droom

Pop

★★★☆☆

Sony

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden