Op YouTube kun je lekker haten, zonder te reageren

Hartstikke pittig is het, online-influencen. En van kliks alleen kun je niet leven. Dus ophouden met dat hatelijke commentaar.

Vlogger Laura Ponticorvo.

Het schijnt dat YouTube de televisie gaat verslaan, maar één ding heeft het internet nog niet helemaal opgelost: hoe geld te verdienen. Natuurlijk, Enzo Knol rijdt in een leuke Volkswagen en Monica Geuze kan met een beetje dj'en on the side fijn rondkomen, maar van kliks alleen kun je niet leven. Vandaar dat er veel gesponsorde filmpjes zijn. Nogal doorzichtig meestal - ik neem nu even een slok uit mijn waterbidon van merk X - en daar ergeren veel mensen zich aan.

Niet lief, vindt Laura Ponticorvo, een realityster turned vlogger. Ongetwijfeld bestaat haar volgersschare uit tienermeisjes die alles willen weten over haar gesponsorde crèmepjes en fitjes (haar woord voor outfit). Maar ook veel twintigers en dertigers kijken naar Ponticorvo, mensen met een mediadieet vol ironische genoegens. Oftewel: het love-to-hate-gehalte van Ponticorvo is nogal hoog. Neem de vlog van 13 oktober (315.932 weergaven) over haar verhuizing, waarin ze twintig minuten huilend stilstond bij hoe ingrijpend deze stap is. 'Het is gewoon jouw bedje geweest al die jaren.'

Is wel zo.

In een filmpje met de weergaloze titel 'MIJN MENING OVER AL HET COMMENTAAR' (108.490 weergaven) ging Ponticorvo deze week in op de hatelijke commentaren onder haar gesponsorde video's. Hou op ermee, was haar dwingende advies, want zonder die sponsors heeft zij geen inkomen. 'Of je ziet helemaal niks meer van Laura Ponticorvo', zei Laura Ponticorvo. 'Want geloof me, het is echt pittig, wat we doen, de online-influencers.'

Heftig, zoals Ponticorvo zou zeggen, en dat was niet eens de enige bom op de vlogwereld deze week. De Amerikaanse Casey Neistat kondigde aan te stoppen met zijn dagelijkse vlog, die bijna zes miljoen abonnees heeft. De verveling was ingetreden, zei hij, maar maandag bleek hoe het werkelijk zat: CNN kocht voor miljoenen dollars zijn videoapp Beme en lijfde Neistat in om de kwakkelende nieuwszender aantrekkelijk te maken voor millennials en anderen die de tv vaarwel zeggen.

Neistat is voor velen geen bekende naam, maar toch is de kans groot dat je weleens iets van hem hebt gezien. In 2012 vroeg Nike of hij een reclame wilde maken. Hij gebruikte het geld om met een vriend in tien dagen rond de wereld te reizen. Het gelikte videoverslag is inmiddels 23 miljoen keer bekeken. Een jaar geleden hing hij snowboardend achter een auto door de besneeuwde straten van New York, terwijl een drone hem van bovenaf filmde, en in mei ging hij in een smoking wakeboardend door de grachten van Amsterdam.

Nog afgezien van zijn waaghalzerij is Neistat een ontzettend slimme filmmaker die in de kleinste details moeite steekt, details die vaak niet eens opvallen. Een vlog moet amateuristisch en moeiteloos lijken, zodat alleen de lol overblijft, toevallig wel prachtig gefilmd. Kijk het filmpje Casey Neistat: What you don't see van Nerdwriter1 voor een heldere analyse daarover. En anders zet je maar Laura Ponticorvo op. Lekker haten, zonder te reageren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.