Albumrecensie Barker

Op Utility van Barker lijkt lucht door de apparaten te stromen ★★★★☆

Beeld Ostgut Ton

Dance/ Elektronisch

★★★★☆

Barker

Utility

Ostgut Ton/ Kompakt

Echt knappe dance-albums, met kop en staart, zijn dun gezaaid de laatste jaren - we mogen daar graag wat over klagen. Gelukkig komt het Duitse label Ostgut Ton van de Berlijnse club Berghain deze maand met een paar blinkende topplaten, om de hoop levend te houden.

Zo te zien aan de albumhoes en de tracktitels is Utility van Sam Barker opgedragen aan de menselijke evolutie en de opkomst van de machinerie. Maar zo te hóren is het album eerder een studie naar ademhaling, want het lijkt of er lucht door de apparaten en kabels stroomt.

De synthesizers klinken als glorieuze apparaten uit de jaren negentig en ze roepen herinneringen op aan de opwindende en destijds futuristische dance van Ken Ishii of Carl Craig. De eerste drie, korte tracks worden aan elkaar geregen met nerveuze, kortademige stootjes van de synthesizers en zuchtende sfeerakkoorden op de achtergrond. In het vierde nummer Gradients of Bliss treedt de rust in, bij een trage ademhaling van filters en oscillatoren. Het klankenspel, en vooral de textuur van het geluid, is opwindend maar wie wacht op een ontlading van een bassdrum of een knallende baslijn, komt bedrogen uit. Barker blijft hangen in zijn ademhalingsoefening. Dat maakt de plaat als doordacht geheel ijzersterk, want de spanningsboog blijft intussen strak aangetrokken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden