Op tournee door Europa met Jamaicaanse veteranen

RR and the High Notes..

AMSTERDAM Jaaa, Jamaica. Het beloofde land voor elke band die de beginselen van reggae in ere houdt. Zouden ze ook wel willen spelen. Sterker nog daar zóuden Rude Rich and the High Notes spelen. Vorig jaar, zegt Peter Klaasen alias Ras P, toetsenist van de Amsterdamse ska/rocksteady/reggae band. Er was een contact. ‘Alles was ‘Yaah man! Vroegen wij: ‘Zijn er al concerten geregeld?’

‘Ging het van: ‘Yaah Man!’

‘Is er een hotel geregeld?’

‘Yaaah Man!!’

En gingen ze?

(Rude Rich and the High Notes in koor): ‘No Man!’

Gelach, gemoedelijkheid en goede zorg heersen in de studio van RR and the High Notes. Het is repetitieavond onder de brug bij de Kromme Waal in Amsterdam. De band gaat Alton Ellis (63), de aartsvader van rocksteady, begeleiden. Want als ze niet naar Jamaica gaan, dan komt Jamaica wel naar hun.

Sinds 2003 treedt de band op als de vaste begeleiders van Jamaicaanse veteranen die in Europa komen toeren. Een indukwekkend rijtje artiesten ging Ellis voor; Derrick Morgan die Marley al kende toen Bob nog een Bobje was, Winston Francis die Marley op plaat nog als backing vocal had en trombonist Rico Rodriguez, immens populair sessiemuzikant die in de jaren tachtig nog bij de Britse skaband The Specials speelde.

Dat terwijl de band toevallig aan hun part time job als begeleidingband kwam. Morgans vaste begeleidingsband in Duitsland, was in 2003 verhinderd. The High Notes vielen in, mondreclame deed de rest. Nu heeft de negenkoppige band de reputatie van beste traditionele ska/reggaeband van Europa.

‘Ons geluid spreekt die artiesten blijkbaar aan. Wij spelen de oude nummers zo authentiek mogelijk. Hoe ouder de instrumenten hoe beter. Onze drummer heeft een Ringo Starr Ludwig setje.’

‘We willen mensen in contact brengen met oude muziek waar ze gewoonweg geen weet van hebben want als je ze vertelt dat Bob Marley vroeger ska speelde, kijken ze je met grote ogen aan.’

Over de muziek die later vanuit Jamaica de rest van de wereld bereikte, is Klaasen minder te spreken. Een burlende Buju Banton en zijn collega’s? ‘Schreeuwers. De muziek is eruit. Je hoort voornamelijk drum, bas en echo.’ Hij waardeert juist de harmonie. En hoewel de Jamaicaanse muziekindustrie tot in het oneindige de oude riddims (ritmetracks van oude nummers) plakt onder nieuwe dancehall nummers (fout!), levert dat tegelijkertijd een hernieuwde interesse naar de bron (goed!).

Klaasen: ‘Mijn kinderen zijn door samples in nummers van Damian Marley (zoon van) naar The Skatalites gaan luisteren.’

Alton Ellis hit I’m Still In Love With You (’67) werd buiten Jamaica in 1978 in gerecyclede vorm bekend door de blazerspartij die Althea en Donna leenden voor hun wereldhit Uptown Top Ranking.

Maar wie denkt dat de bejaarde Jamaicaanse hitleveranciers wegens oud succes en nieuw gebruik kunnen gaan rentenieren, heeft het mis.

Klaasen: ‘De royalties zijn in Jamaica pas in 1994 geregeld. In Ellis’ tijd kreeg een zanger in Jamaica 10 pond per singlekantje. Nu nog lopen er rechtzaken tegen Coxsone, de legendarische Jamaicaanse producer die beweert de componist te zijn van diverse hitsingles.’

En in zekere zin heeft Rude Rich and the High Notes zijn status mede te danken aan dat oude onrecht. Klaasen: ‘Die veteranen kunnen het zich eenvoudigweg niet veroorloven een eigen band mee te nemen naar Europa. Maar ze moeten wel op hoge leeftijd blijven optreden. Het is de enige manier waarop ze geld kunnen verdienen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden