Recensie Titanic Rising

Op Titanic Rising toont Weyes Blood bovenal gegroeid te zijn in haar arrangeerkunst ★★★★☆

De muzikale reis die de inmiddels 31-jarige Californische zangeres Natalie Mering de afgelopen vijftien jaar heeft ondernomen, begon met nogal duistere, door drones (zware grondtonen) omringde liedjes. Haar in eigen beheer uitgebrachte debuutalbum The Outside Room (2011) heeft inmiddels weinig meer gemeen met de rijk gearrangeerde pop waarmee Mering zich als Weyes Blood op haar recente werk onderscheidt van haar collega-songschrijvers.

Op haar derde album, Front Row Seat to Earth (2016), viel al te bespeuren dat haar traditioneel westkust-songschrijverschap samenging met een drang tot vernieuwing. Op het nu verschenen Titanic Rising gooit Mering alle schroom van zich af en komt ze met prachtig, groots gearrangeerde pop die overeenkomsten vertoont met zowel de legendarische Amerikaanse folk van Judee Sill van een halve eeuw geleden als die van de naar nieuwe liedjesvormen zoekende indie-artiesten als Beach House en Julia Holter.

Mering is met meer zelfvertrouwen gaan zingen en overtuigt met zowel donkere gotiek als een fluweelzacht Karen Carpenter-timbre. Maar de grootste verbetering is hoorbaar in haar arrangementen. Ze neemt geen genoegen meer met een gewoon mooi strijkje of pianoakkoord; laag over laag bouwt ze haar muziek op. Ook als een liedje af lijkt, is er altijd nog wel plek voor een jankende uithaal op de pedalsteelgitaar of, zoals in Everyday, een euforisch The Mamas & The Papas-koortje. Dit is de ambachtelijke jarenzeventigretropop voorbij. Benieuwd waar deze bijzondere zoektocht van Weyes Blood naar nieuwe muzikale betovering verder nog heen gaat.

Pop
Weyes Blood
Titanic Rising