Op Parade moet kunstenaar zichzelf redden

'Geef me twee miljoen subsidie, en ik help De Parade direct naar de kloten.' Hier is geen kwaadaardige tegenstander van het reizend theatercircus aan het woord, maar Terts Brinkhoff, het brein en de stimulator van het zomerfeest....

Hij is ervan overtuigd dat de beste prestaties worden geleverd als de kunstenaar gedwongen wordt zo inventief mogelijk te opereren. Op De Parade is het ieder voor zich en God voor ons allen. De kunstenaar/ondernemer beheert zijn eigen theatertent en draagt alleen een klein gedeelte van zijn inkomsten af aan de overkoepelende organisatie.

Vorig seizoen moesten de reserves worden aangesproken. Het weer was waardeloos, en aangezien de meeste Parade-bezoekers de drankjes en de internationale hapjes op de terrassen minstens zo belangrijk vinden als de voorstellingen, kelderden de inkomsten.

De opzet van De Parade, die net als de voorganger De Boulevard of Broken Dreams uit haar voegen dreigde te barsten, is dit jaar minder ambitieus. Volgens Brinkhoff is men eigenlijk terug bij de ware Parade-maat.

Vrijdagavond werd het starschot gegeven voor het nieuwe seizoen in het Rotterdamse Museumpark, en iedereen zit te glimmen in de avondzon. De therapeutische kwaliteiten van de Vlaamse 'Rita van de doorzak' hoeven niet te worden aangesproken. Zij pleegt de Parade-artiesten na sluitingstijd (1 uur) met drank en wijze woorden tot diep in de nacht op te vangen.

De artiesten lokken met verleidelijke praatjes het publiek de theatertenten in. De vooroorlogse zweefmolen is constant vol, net als het 'kleinste reuzenrad van het Westelijk halfrond', waarin maaltijden worden geserveerd. Om het overgeefgevaar te beperken draait het rad tergend langzaam.

Het programma van De Parade wisselt een beetje per stad. Zo is in Rotterdam het Ketelbinkie-gehalte van een aantal voorstellingen wat hoger, en komt natuurlijk Jules Deelder opdraven.

Grotere voorstellingen die vrijwel de hele tournee staan geprogrammeerd zijn de Orkater-show Krambamboelie die vanavond in première gaat, en de komedie Animal Care, geschreven door Helmert Woudenberg. De toon van dat stuk blijkt uit het citaat van een dame: 'Ik word seksueel geïntimideerd door mijn papegaai.'

Jim van der Woude heeft zijn reguliere programma Nadorst verkleind tot 'Een beetje nadorst.' Op de eerste avond heeft Van der Woude moeite om niet ten onder te gaan in de zee van Parade-geluiden. Maar ook onder perfecte omstandigheden komt deze voorstelling niet uit boven een slap aftreksel van de acrobatiek en dwaze invallen die we van hem kennen uit zijn gouden jaren.

Een typische Parade-voorstelling is Hans & Grietje van De Dutch Don't Dance Division: binnen een half uur sta je weer buiten: buitenissige kledij, humor, zang en natuurlijk dans, die door de houten vloer onbedoeld een klompendans-effect krijgt. Choreograaf Thom Stuart heeft van het sprookje een grimmige versie gemaakt met gegriezel, seks, drugs en rock 'n' roll. Na een kwartiertje loopt het eerste kind al huilend de tent uit. Woensdag- en zondagmiddag is er Kinderparade.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden