Op Keulse beurs dromen Nederlandse starters van hun 'Pokemon Go'

Je kúnt het in Keulen horen donderen. Op de Gamescom, Europa's grootste gamesbeurs, is dat niet zo moeilijk. In de uitgestrekte hallen van de KölnMesse lonken spellenmakers met een overmaat aan decibellen naar de portemonnee van de gamer die hier komt kijken wat hij de komende maanden op zijn verlanglijst gaat zetten.

De organisatie van Gamescom, half vakbeurs, half consumentenfestijn, verwacht tot maandag een half miljoen belangstellenden. Onder hen 650 bezoekers van de techsite Tweakers die met een speciale trein zaterdag naar Keulen reizen. Om games te kunnen spelen moeten ze over een engelengeduld, uithoudingsvermogen en flink wat water beschikken. Een bord bij de stand waar elektronicamaker Sony zijn virtual reality-bril demonstreert verklaart waarom: 'Wachttijd drie uur'.

Virtual reality is een van de belangrijkste thema's van de Gamescom. Facebooks Oculus en de Taiwanese mobieltjesmaker HTC introduceerden afgelopen maanden de VR-brillen die een gebruiker volledig onderdompelen in een schijnwereld, 360 graden rondom, boven en onder. Niet alleen de brillen zijn kostbaar. De techniek vergt ook een prijzige pc: een budget van 1800 euro is het minimum.

'Iedereen heeft daarom hoge verwachtingen van de VR-bril van Sony', zegt pr-man Ruud Oomens van de Franse uitgever Ubisoft. 'Die kost 400 euro. Als je al een PlayStation 4 hebt, is dat best betaalbaar.' Ubisoft lijkt erop te rekenen dat vooral oudere gamers - dertigplussers, veertigers - dat over hebben voor het nieuwe fenomeen. Zijn belangrijkste VR-spel heet Star Trek: Bridge Crew en laat vier spelers samenwerken op de brug van een Star Trek­-ruimteschip, to boldly go waar geen mens ooit is geweest. Star Trek is toch iets voor de 'oudere' jongere. Sony's VR-bril komt in oktober uit.

Bezoeker van de Gamescom test de Vive-VR-bril uit van mobieltjesmaker Vive en gamesuitgever Valve.Beeld Max Buit

Zomerhit

In elk gesprek op Gamescom valt in elke derde zin het begrip 'Pokemon GO', de game voor de smartphone die miljoenen deze zomer de straat op stuurde in een jacht op fantasiewezentjes die zich op de gekste plekken ophouden.

'Ik heb in mijn vijftien jaar in deze branche nog nooit een hype van zo'n omvang meegemaakt', zegt Bianca Stirnweis van Nintendo. 'Iedereen begon ons te bellen, terwijl we de game niet hebben gemaakt.' De onverwachte zomerhit van 2016 is een maaksel van Ninantic, een kleine Amerikaanse studio die ooit in handen was van Google, dat de Pokemon in licentie heeft genomen.

Nintendo heeft wel een soort smartwatch ontworpen, die alarm slaat als er Pokemon in de buurt is en hem zelfs kan vangen zonder dat de drager zijn smartphone uit zijn jaszak of tas hoeft te vissen. De Japanse spellenmaker zou in Keulen een klein fortuin kunnen verdienen door de Pokemon GO Plus te verkopen, maar de gadget is nog niet klaar. Die ligt pas volgende maand in de winkels.

'Ik wist meteen dat Pokemon GO een succes zou worden', zegt voorzitter Horst Streck van Dutch Games Association (DGA), de Nederlandse brancheclub van gamesbedrijven. 'Het spreekt een oerinstinct, onze verzameldrift.' De DGA staat op de Gamescom met negen, overwegend startende bedrijven die een moord zouden doen voor een klapper als die van Niantic.

Bezoekers Gamescom testen stoelen speciaal ontworpen voor gamers.Beeld Max Buit

Online downloadwinkels

Zoals Jim Offerman (37). Hij werkte tien jaar voor de Utrechtse ontwikkelstudio Nixxes. 'Daar was ik een klein stukje in het raderwerk. Maar ik droom al sinds mijn zestiende van een eigen game.' Dat is Stable Orbit geworden, een game waarin de speler een nieuw International Space Station (ISS) moet bouwen en beheren. Hij moet rekening houden met meteorenregens, straling en slecht weer op aarde dat ruimtecapsules met bevoorrading aan de grond houdt. Offerman werkt in zijn eentje. Dat valt niet altijd mee.

Nederland is op de mondiale gamesmarkt evenwel een kleine speler, erkent Streck. 'We verdienen 225 miljoen euro van de 90 miljard die erin omgaat.' De DGA probeert beginnende ondernemers aan te zetten tot commercieel denken. Daar schort het nu nog eens aan. 'Je game verkopen wordt vaak gezien als een noodzakelijk kwaad. Starters zijn bang dat ze hun creatieve droom moeten opgeven. Terwijl je door geld te verdienen juist je ideeën kunt verwezenlijken.'

Het is te prijzen dat jonge ontwikkelaars weer bij hun ouders gaan wonen om hun droom te kunnen financieren, maar 'ze moeten leren dat ze gerust geld vragen voor een game', vindt veteraan Tomas Sala van Little Chicken. De Amsterdamse studio, opgericht in 2000, had deze zomer ook een hit, met het dinosaurusspel dat voor Albert Hejn werd gemaakt. Verdienen aan games is op zich simpeler geworden, denkt Sala. 'Toen ik zestien jaar geleden in dit vak begon bestonden er nog geen downloadwinkels als Steam of de appstores voor smartphone.'

Medeoprichter Molly Heady-Carroll van startup Arcane Circus uit Bussum gaat in oktober haar eerste commerciële game inderdaad via Apple en Google aan de man brengen, vertelt ze in Keulen. Ze baseerde haar spel op haar ervaringen als armoedige student. De titel: Crap! I Am Broke.

Als de app een succes is, kan Heady-Carroll zich misschien de games-pc veroorloven die het Duitse bedrijf Mifcom in Keulen toont. Met een druk op de knop vouwt de futuristisch ogende kast zich als een metalen bloem open en klappen de ingewanden van het apparaat naar buiten. Heeft dat nog een nut? Meer verkoeling voor de elektronica? 'Nee. Het is gewoon voor de mooi.' Prijs: 18 duizend euro.

(Dit is de aangepaste en langere versie van een artikel dat woensdag al online verscheen.)

In Keulen gelden lange wachttijden voor populaire games.Beeld Max Buit
De 18 duizend-euro-games-pc van Mifcom, die openklapt als een bloem in de zon en daarna zijn 'ingewanden' uitklapt.Beeld Max Buit
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden