Op internet doet een ziel 8 cent

Circa 7 procent van de bloggers houdt zijn internetdagboek bij om er geld mee te verdienen, meldt het Amerikaanse onderzoekscentrum Pew Internet....

Tot voor kort viel aan het bloggen geen droog brood te verdienen. De voornaamste bron van inkomsten vormen advertenties die zoekmachines als Google op een website plaatsen zodat een internetter met een zoekopdracht daarop uitkomt.

Aan deze jonge vorm van reclame maken spendeerden adverteerders vorig jaar 16,6 miljoen dollar. Met wereldwijd 200 miljoen weblogs komt dat neer op een jaarinkomen voor de gemiddelde ‘dagboekenier’ van 0,08 dollarcent, rekende het vakblog Marketingfacts uit.

Verandering is op til. Begin deze maand begon een internetadvertentieverkoper uit Florida de website PayPerPost.com. Die wil bemiddelen tussen adverteerders die een warm bad zoeken voor hun producten, en bloggers die bereid zijn hun ‘sponsors’ naar de mond te schrijven.

Zie het als een vorm van product placement, oppert directeur Ted Murphy van PayPerPost, zoals dat nu al op de tv en in de film gebeurt. James Bond heeft niet voor niets zijn eeuwige martini – shaken, not stirred – ingeruild voor een bekend merk bubbeltjeswijn.

Murphy is geen onbekende op dit terrein. Twee jaar geleden zette hij al het BlogStar Network op, dat willige bloggers vijf tot tien dollar betaalde voor positieve schrijfsels over producten.

Er stak een storm van protest op over PayPerPost. Die was amper geluwd, of Jason Calacanis van Weblogs Inc. loofde duizend dollar per maand uit voor bloggers die nu nog onbetaald stukken schrijven voor andere websites. Daarvoor verwacht Calacanis minimaal 150 inzendingen.

‘Dit is een manier om van het bloggen meer dan een hobby te maken’, stelt Calacanis op zijn eigen weblog. ‘Er zijn al veel mensen die bloggers betalen – het is geen radicaal idee meer.’

Zijn oproep leidde tot een schisma in de blogosphere. De meerderheid vreest dat het nieuwe medium zijn ziel aan de duivel verkoopt, terwijl bloggen juist alom wordt gezien als een alternatief voor de oude journalistiek.

Maar sommigen verkeren inmiddels in grote gewetensnood. Zoals Henry Wang, de op een na actiefste deelnemer op Diggcom, een nieuwsverzamelsite waarop gebruikers bepalen wat de beste artikelen zijn. ‘Ik zou nog liever een arm breken dan dat ik Digg in de steek laat’, zegt Wang in het tijdschrift Wired. ‘Maar mijn studie betaalt zichzelf niet.’

Tegenstanders putten voorlopig troost uit het Pew-onderzoek. De helft van de dagboekschrijvers wil vooral zichzelf uiten. 85 Procent vindt geld verdienen van geen enkel belang.

\N (AP)
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden