FilmrecensieThe Lawyer

Op ingetogen, intieme wijze snijdt The Lawyer grote kwesties als de vluchtelingenproblematiek en 21ste-eeuwse homofobie aan ★★★☆☆

De Litouwse mannenromance is geen film die je zelf verliefd wil laten worden op de personages.

Kevin Toma
 Aiste Gramantaite en Eimutis Kvosciauskas in The Lawyer. Beeld
Aiste Gramantaite en Eimutis Kvosciauskas in The Lawyer.

Hoe is het om zo rijk te zijn dat je volledig onafhankelijk bent, wil veertiger Marius weten van een beroemde kunstfotograaf. Haar nietszeggende antwoord – ‘Geld is onbelangrijk, geluk kun je niet kopen’ – had Marius ook zelf kunnen bedenken, als succesvolle advocaat in ondernemingsrecht in Vilnius.

Misschien is Marius (Eimutis Kvosciauskas) in het Litouwse drama The Lawyer (originele titel: Advokatas) dan ook niet zozeer op zoek naar antwoorden, als wel naar mensen die hem spiegels voorhouden en hem helpen begrijpen waarom hij enigszins verdoofd door het leven beweegt. De jonge transgenderman (Danilas Pavilionis) met wie hij een mislukte date heeft, bijvoorbeeld. Zijn van hem vervreemde, pas overleden vader.

En anders wel de Syrische asielzoeker Ali (gespeeld door de Turkse acteur Dogac Yildiz), die hij via een chatroom leert kennen en die in een vluchtelingenkamp in Belgrado verblijft. Marius zoekt Ali op, hunkerend naar gezelschap, omdat hij een beter mens wil worden en vanuit zijn geprivilegieerde positie iets voor Ali wil betekenen. Wellicht ook, alsof het zo simpel zou kunnen zijn, omdat hij verliefd is.

En waarom komt Ali op zijn beurt naar Marius’ luxe hotelkamer? Omdat ook hij behoefte heeft aan contact, of omdat hij denkt dat Marius hem al dan niet legaal uit het kamp kan halen?

Wat de motieven van zijn hoofdpersonen betreft, geeft schrijver en regisseur Romas Zabarauskas je met zijn derde speelfilm genoeg te puzzelen. Hoofdrolspelers Kvosciauskas en Yildiz gaan volledig mee in dat spel, zeer bedachtzaam bewegend en pratend, soms expressief maar vooral ontwijkend. De betonlandschappen van Belgrado dienen als druilerig klankbord voor de liefdesgeschiedenis, die ook door de wat doodse, gekunstelde Engelstalige dialogen enigszins beneden kamertemperatuur blijft. The Lawyer, naar verluidt de eerste mannenromance uit de Baltische filmgeschiedenis, is geen film die je zelf verliefd wil laten worden op de personages.

Tegelijkertijd siert het The Lawyer dat de film op zo’n ingetogen, intieme wijze grote kwesties als de vluchtelingenproblematiek en 21ste-eeuwse homofobie aansnijdt. Door de bedeesde tinten van Narvydas Naujalis’ camerawerk vallen de scènes waarin Zabarauskas naar zwart-wit of dieprood overschakelt bovendien extra goed op. Momenten zijn het waarop de twee mannen dromen over een mogelijk gedeeld leven, tot de illusie weer dreigt te verbrokkelen.

The Lawyer

Drama

★★★☆☆

Regie Romas Zabarauskas.

Met Eimutis Kvosciauskas, Dogac Yildiz, Darya Ekamasova, Danilas Pavilionis, Aiste Dirziute, Denisas Kolomyckis.

97 min., te zien via Picl en Apple TV.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden