Recensie Heavy

Op het nieuwe album is het heavy stel van Hexvessel vooral een Finse folkband (vier sterren)

Hexvessel, de band die eigenlijk helemaal niet heavy is, komt prima weg met het fijnbesnaarde, folk-fetisjistische album All Tree, een ode aan de boom.

De Britse zanger Mat McNerney verkaste jaren geleden naar Noorwegen, om zich daar in de woeste natuur én het heavy Scandinavische bandjesleven te storten. Inmiddels zit hij twee landen verderop en daar, in Finland, vormde hij de fraaie, heidense folkband Hexvessel, een band die helemaal niet heavy is. De vorige plaat, When We Are Death, was een mysterieuze en zingevende plaat over het bittere einde. Op het nieuwe album All Tree predikt Hexvessel daar eigenlijk ook over. Want het is een ode aan de boom, die oude en wijze knoesten van de aarde, die net als wij tot aarde wederkeren.

McNerney schrijft prachtige folksongs, meestal naast tokkelende gitaren en mooi verzorgde en hoog afgestemde tweede stemmen. En soms naast van verdriet kreunende strijkers. McNerney bewerkte een oud Fins volkslied tot het meeslepende en héél bescheiden rockende nummer Son of the Sky. En in het door hemzelf gecomponeerde Old Tree bewijst de zanger zich een degelijke bomenknuffelaar, bij een traag wiegend gitaartje, een eenzame vioolsnaar en een in mystieke galm vliedende stem. ‘Old tree, old tree’, zingt McNerney. ‘We see your miracles in the fields, and the noon light as your sign.’

Zweverig, inderdaad, maar toch komt Hexvessel weg met dit fijnbesnaarde folk-fetisjisme. Al was het maar omdat de dwarsfluiten en violen zo etherisch door de wouden zweven in het sussende liedje A Sylvan Sign, een lofzang op de bosgod Pan. Wat een mooi hippieplaatje.

Heavy

Vier sterren

Hexvessel