Albumrecensie Cecilia Bartoli – Farinelli

Op haar nieuwe album eert Cecilia Bartoli de 18de-eeuwse castraat Farinelli ★★★☆☆

De Italiaanse mezzosopraan Cecilia Bartoli liet zich in het verleden al eens op cd-hoesjes afbeelden als antiek standbeeld en als missionaris met een kale kop. Dit keer draagt ze een baard. Slimme pr natuurlijk, in genderfluïde tijden. Maar toch ook een knipoog naar het tussengeslachtelijke onderwerp van haar nieuwe album: Farinelli, de castraat die in de 18de eeuw als zanger excelleerde.

Hoe hij heeft geklonken weet niemand. Maar gezien de spektakelnoten die voor hem werden geschreven, had Farinelli (in 1705 geboren als Carlo Broschi) superieure stembanden. De leidende operacomponisten van zijn tijd – Nicola Porpora, Johann Adolph Hasse – reserveerden voor hem hun meest virtuoze materiaal.

De fans van Bartoli roemen steevast haar muzikale hartstocht. De antifans ergeren zich aan kippendrift en mekkervibrato. Beide kampen halen hun gelijk op de nieuwe plaat, maar wie weet worden ze het eens over de aria Alto Giove uit Porpora’s opera Polifemo: een mezzosopraan in topvorm.

Farinelli

Cecilia Bartoli

Klassiek

★★★☆☆

Decca

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden