AlbumrecensieIl delirio della passione

Op haar laatste album als sopraan demonstreert Anna Lucia Richter opnieuw haar volmaakte stembeheersing ★★★★☆

null Beeld

Weinig zangeressen beheersen hun stem zo volmaakt als de Duitse sopraan Anna Lucia Richter. Kracht, kleur, zuiverheid: je kunt er donder op zeggen dat het klopt. Weinig zangeressen ook halen hun componisten uit zo veel eeuwen, van de hedendaagse Wolfgang Rihm tot de 19de-eeuwer Schubert en barokvorst Bach. Op haar nieuwe album grijpt Richter nog eens anderhalve eeuw verder terug, naar operapionier Claudio Monteverdi.

Natuurlijk komt ze niet heen om Lamento d’Arianna, die fenomenale rouwklacht van een versmade vrouw. Richter zingt hel wanneer Ariadne haar minnaar Theseus vervloekt, omfloerst wanneer ze wegzakt in verdriet. Een aanwinst zijn de instrumentale tussenspelen van de Zwitserse luitist en ensembleleider Luca Pianca. Hij heeft ze geënt op de koortjes die Monteverdi bij wijze van reflectie had voorzien, maar waarvan de noten zijn verdwenen.

Dit is trouwens Richters laatste album als sopraan. In coronatijd heeft ze zich omgeschoold tot mezzo, als opmaat naar nieuwe operarollen.

Anna Lucia Richter

Il delirio della passione

Klassiek

★★★★☆

Pentatone

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden