Albumrecensie

Op eerste deel van nieuw album overtreft Foals zichzelf: fris, spannend en verrassend ★★★★☆

Het vertrek van bassist Walter Gervers uit Foals leek een behoorlijke dreun voor deze rockband uit Oxford. Ze hebben daarna ook even de tijd genomen voor hun vijfde album. Maar dat bestaat dan ook meteen uit twee stuks.

Everything Not Saved Will Be Lost verschijnt in twee delen; het vervolg komt dit najaar. Zonder nieuwe bassist: de baspartijen komen uit analoge synthesizers. En eigenlijk heeft dat de sound van Foals goed gedaan.

Het viertal klinkt net zo fris, spannend en verrassend als op hun vijfmansdebuut Antidotes uit 2008. Everything Not Saved Will Be Lost - Part 1 is nog wat gelaagder geworden dan de vorige platen, en ademt meer. Het lijkt ook wel alsof de elektronische baspartijen diepere funkgevoelens uit de band naar boven halen dan hun bassist dat ooit kon. Een nummer als In Degrees gaat verder waar Talking Heads in 1980 op hun meesterwerk Remain in Light mee begonnen: opzwepende afro-funk, gedragen gezongen door koortjes en een zanger die al even nerveus en gejaagd klinkt als David Byrne destijds.

Yannis Philippakis zingt beter dan ooit. Zijn stem is voller en zelfverzekerder en hij leidt zijn band ermee naar grotere muzikale avonturen. Waar op vorige Foals-platen de band genoegen nam met één stevig haakje of pakkend refreintje, zijn de nummers nu complexer en meeslepender. De plaat komt wat moeizaam op gang. Exits is bepaald niet de beste single-keuze. Maar de vijf liedjes die daarna volgen behoren tot het beste, meest avontuurlijke dat de Britse mainstreamrock naast The 1975 op dit moment te bieden heeft. Foals heeft zichzelf echt overtroffen. Dat belooft wat voor het tweede deel.

Pop

Foals

Everything Not Saved Will Be Lost – Part 1