'Op dit moment werk ik aan drie games'

V belt aan bij makers en vraagt hun waaraan ze op dit moment werken.

'Iin veel van mijn games draait het om sociale interactie. Wat dat betreft ben ik een beetje raar in de Nederlandse gamewereld: winnen vind ik niet zo belangrijk. Ik heb nog nooit een spel bedacht waarin de speler punten krijgt. Het gaat mij om de gebruikerservaring. Dat mensen met elkaar in contact komen.

'Op dit moment werk ik aan drie games. De eerste is Hidden Folks. Denk aan Waar is Wally, maar dan zwart-wit geanimeerd en interactief. De speler moet enkele poppetjes vinden, bijvoorbeeld door een vrachtwagen te verplaatsen waarachter het poppetje staat. Daarnaast werk ik aan een mobiele dansgame waardoor mensen heel expressief met elkaar gaan dansen.

'Ook maak ik een spel om mensen met niet-aangeboren hersenletsel beter te laten omgaan met prikkels. Ik wil bestaande revalidatietechnieken zo verwerken in het spel dat patiënten niet doorhebben dat ze de regie over hun zintuigen terugwinnen. Daarvoor werk ik samen met een partij in de zorgsector.

Marketing

'Samenwerken doe ik eigenlijk bij elk project. Soms zelfs in het extreme. Bij Hidden Folks werk ik met een illustrator, bij de dansgame met een choreograaf en een componist van klassieke muziek.

'Voordat het spel in de winkel ligt, kan er zo een jaar voorbij zijn. Dat lijkt lang, maar eigenlijk maak ik constant nieuwe versies van hetzelfde spel. Mijn eerste prototype geef ik al na vier uur aan iemand. Dan kijk ik hoe hij of zij reageert, wat-ie zegt of hoe-ie lacht. Daarna beslis ik of het spel interessant genoeg is of hoe ik het kan verbeteren.

'Ik kan wel een goede game maken, maar als niemand erover hoort, houdt het op. De helft van mijn tijd ben ik daarom bezig met marketingdingen: teksten schrijven, mailtjes sturen. Ik kom net terug uit San Francisco en Boston, waar ik met Apple en Google heb gepraat over mijn nieuwe games.

Energieke kikker

'Toch is het grootste gedeelte computerwerk. Helaas, want ik ben eigenlijk een energieke kikker. Ik heb een permanent sta-bureau, doe elk half uur mijn jumping jacks. Dan is het toch jammer dat ik vooral achter de computer programmeer. Maar ja, dat moet nu eenmaal als je digitale spelletjes maakt.'

Hidden Folks komt waarschijnlijk eind dit jaar uit in versies voor de computer en de mobiele telefoon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden