Op de Rietveld staan studenten nog met de rug naar de wereld

Studenten op de Gerrit Rietveld Academie etaleren in hun eindexamenwerk een hang vroeger. Hun voorbeelden zijn niet ver weg.

‘Sommige dingen moeten wel weg. Sommige dingen moeten wel blijven. Rietveld moet wel thuisblijven.’

Een prijs voor beste slogan zal de poster die op verschillende plekken in de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam hangt niet krijgen, maar de boodschap is duidelijk. In de prullenbak met die plannen om de academie te verhuizen naar het voormalige GAK-gebouw in Bos en Lommer!

De petitie, die op rietveldforrietveld.org te vinden is en in een later stadium zal worden aangeboden aan directie en gemeentebestuur, is inmiddels door 3335 mensen ondertekend. Onder hen schrijver Joost Zwagerman, voormalig museumdirecteur Rudi Fuchs en kunstenaars als Jennifer Tee en Lidwien van de Ven. Verzet uit alle geledingen van de kunstwereld, te verklaren uit de historische relatie tussen de academie en het gebouw.

Maar wie tijdens de Eindexamenexpositie door de panden aan de Frederik Roeskestraat doolt, kan zich niet aan de indruk onttrekken dat de ruimte er krap is. Dit jaar studeren maar liefst 220 studenten af, een recordaantal. Er moesten speciaal kassen worden bijgeplaatst, de studenten struikelen bijna over elkaar in de werkruimtes.

Jammer, want zo’n eindexamenexpositie is het moment voor een student om te pieken.

Sommige studenten brengen het er ondanks de overdaad behoorlijk goed af. Zoals Kaja Wie van der Pas (intelligente zaalvullende installatie van video, tekeningetjes en foto’s), Seán Hannan (vooral de film waarin een in het zwart geklede jongen met een grote blauwe vlag een heuvel op rent in het bos) en Sander Cedee (prachtige schilderijen van auto-interieurs en verwrongen carrosserieën). Galeriehouder Ron Mandos staat geïnteresseerd bij het werk van de laatste kijken. Daar gaan we mogelijk meer van horen.

Andere studenten zijn nog niet zo ver. Bijvoorbeeld omdat ze nog te nadrukkelijk leunen op andermans werk. Vooral bij de afdeling fotografie zie je veel geesten rondwaren. Natuurlijk die van Rineke Dijkstra en Elspeth Diederix, die het op de academie traditioneel goed doen. Maar ook een kantoorfotograaf als Jacqueline Hassink krijgt navolging, via Jay Bakker.

De hang naar verstilling en vroeger lijkt – met name bij de fotografie – nog steeds door te zetten. Zie bijvoorbeeld de nostalgische installatie met poëtische tekeningetjes en vergeelde vakantiekiekjes van Barbara Amalie Skovmand Thomsen.

Veel kunstenaars in de dop staan nog met de rug naar de wereld. Ze zijn zo nadrukkelijk met zichzelf en hun eigen artistieke ontwikkeling bezig, dat ze amper zien wat er om hen heen gebeurt. Mondiale kredietcrisis? De oorlog in het Midden-Oosten? Milieuproblematiek? De geloofscrisis in West-Europa? De zoektocht naar een nationale identiteit? In deze eindexamenexpositie blijft het buiten schot. Dat totale gebrek aan engagement en stellingname zorgt ervoor dat je uiteindelijk toch met gemengde gevoelens de academie verlaat. Blij dat je weer buiten staat, in de echte wereld.

Sander Cedee, Ignition for Certain Individuals, 2008 Beeld
Sander Cedee, Ignition for Certain Individuals, 2008
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden