InterviewDaria van den Bercken

Op de Piano Biënnale zijn ook de onbekendste, gekste stukken welkom

Lockdown of niet, Daria van den Bercken begint een festival. Vanaf Hemelvaart speelt de eerste editie van Piano Biënnale zich af in Arnhem en Nijmegen. Vier dagen, noodgedwongen online.

Pianist Daria van den Bercken Beeld K2 Andreas Terlaak
Pianist Daria van den BerckenBeeld K2 Andreas Terlaak

Al Händel spelend reed ze op een trailer door Amsterdam, in São Paolo liet ze zich met een hoogwerker optakelen. Geen plan lijkt te gek voor pianist Daria van den Bercken, de drijvende kracht achter de nieuwe Piano Biënnale, die donderdag begint.

U dacht: er kan nog wel een festival bij?

‘Ik krijg al jaren te horen: Daria, wanneer begin je met al jouw ideeën iets nieuws? Eerst zag ik het niet zo zitten. Nederland heeft al zo veel festivals voor klassieke muziek, wat had ik daaraan toe te voegen? Tot ik bedacht: er is nog geen evenement dat pianomuziek in de volle breedte viert.’

Sinds 2019 is er het Piano Festival Naarden.

‘En in Amsterdam bestaat al langer het Pianoduo Festival. Je hebt ook het Liszt Concours en het concours van de Young Pianist Foundation. Maar ik zocht iets anders. Ik wil nieuw publiek bereiken. Ik wil de energie voelen stromen zoals op een kamermuziekfestival. En, niet onbelangrijk, ik zocht een locatie buiten de Randstad, want daar gebeurt al genoeg.’

Hoe kwam u terecht in de regio Arnhem-Nijmegen?

‘Om te beginnen staan daar Musis en De Vereeniging, twee prachtige concertzalen. Bij de eerste gesprekken zag ik meteen vruchtbare grond. Ik dacht: hier in Gelderland kan het festival wortelen. Arnhem en Nijmegen bleken al plannen te hebben om samen te werken. Ik ben ook meteen gaan praten met potentiële partners als Introdans en het symfonieorkest Phion. Toneelgroep Oostpool staat nog op mijn verlanglijst. Anders dan ik soms meemaak in de Randstad, staat iedereen hier enorm open voor samenwerking.’

Wordt het een multidisciplinair festival?

‘Zo pakt het nu wel uit, maar dat was niet per se de bedoeling. Ik zat op een dag gewoon te denken: wat betekent muziek eigenlijk voor dansers? Die zijn er net als ik hun hele leven mee bezig. Op bezoek bij Introdans speelde ik op de bonnefooi een Fantasie van Carl Philipp Emanuel Bach. Typisch zo’n stuk dat de gemiddelde concertzaal niet snel zal afnemen, want daar trek je toch geen publiek mee?

‘Het sprak de jonge choreografen van Introdans waanzinnig aan. Het is een ultiem van-hot-naar-herstuk, totaal onvoorspelbaar. Ze konden wel wat met zulke grillige noten. In hetzelfde programma zit een blues van de Amerikaanse minimalist Frederic Rzewski. Nog zo’n naam die je niet snel aan een zaal kunt verkopen.’

Dat klinkt best uitdagend.

‘Toen mijn marketingteam de plannen zag, zeiden ze inderdaad: wat een high-end programma’s! Daar moesten we nog een robbertje over vechten. Maar zelf heb ik op festivals zo vaak meegemaakt dat het publiek zonder problemen aanhaakt bij de onbekendste en gekste stukken. Op onze website staat: voorkennis is niet nodig, enkel nieuwsgierigheid. We doen ook niet aan musicologische toelichtingen. Ik heb erop gelet pianisten uit te nodigen die niet zullen schromen vanaf het podium iets te vertellen, zoals Hannes Minnaar, Julien Brocal en Tamara Stefanovich.’

Hebt u ook de pianoliefhebber Mark Rutte uitgenodigd?

‘Haha, hij heeft nog steeds niet geantwoord op een brief die ik hem eind maart heb gestuurd. Als zzp’er in de kunsten vroeg ik hem om een structurele blijk van liefde te tonen voor kunst en cultuur. Als hij had geantwoord, had ik hem misschien een passe-partout gegeven.’

Piano Biënnale, Arnhem en Nijmegen, 13 t/m 16/5, pianobiënnale.com

Betaald en gratis

De eerste editie van Piano Biënnale belooft een ‘interactieve wereld van muziek, kunst en dans rondom de piano’. De eerste editie, met meer dan 20 betaalde streams en gratis nevenactiviteiten zoals een kinderconcert en een dansworkshop, verloopt noodgedwongen online. Tot de optredende pianisten behoren Daria van den Bercken, Boris Giltburg en Einav Yarden. Ook het symfonieorkest Phion en Amsterdam Sinfonietta geven acte de présence.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden