Op de leeslijst

Op de leeslijst: Thijssen, Kessels en Van Dis

Zoveel boeken, zoveel keuzes. Om u te helpen, selecteert de Volkskrant wekelijks de drie beste, mooiste of spannendste nieuwe titels.

null Beeld null

JEROEN THIJSSEN: SOLITUDE

Nieuw Amsterdam;
462 pagina's;
€ 22,95.

Jeroen Thijssen weet zonder Indische achtergrond, prachtig de sfeer van Nederlands-Indië te pakken. In Solitude wordt een familiegeschiedenis beschreven, die samenhangt door spannende erfelijke eigenschappen. Dat het verhaal geen duidelijk plot heeft, vindt Persis Bekkering in zijn lovende recensie geen bezwaar. Het is geen meeslepende roman, maar dat ligt aan de episodische vertelstructuur. Naast structuur is ook de rake beeldspraak volgens Persis vergelijkbaar met die van Gabriel Garçía Márquez' Honderd jaar eenzaamheid.

Solitude gaat over de broers Frank en Robert Bramme, twee krakers die het huis van hun dementerende opvoeder en opa leeghalen. Kraker Frank kent niet veel waarde toe aan 'spullen', maar ziet het als schrijver als zijn taak de familiegeschiedenis te reconstrueren. Zijn vader is jong gestorven en zijn opa zweeg over zijn tijd op Java (1896). Gaandeweg wordt duidelijk waarom.

Naast de vergelijking met grootheid Gabriel Garçía, mag de schijver zich - dankzij zijn manier van schrijven en het thema van dit boek - in het lijstje bij Hella Haasse, Couperus, Multatuli, en met name Het land van herkomst (1935) van E. Du Perron voegen. Een intrigerende reeks, waar deze roman zeker tussen hoort.

Solitude. Beeld null
Solitude.

JOS KESSELS: SCHOLING VAN DE GEEST

Socratische vaardigheden voor professionals
Boom Amsterdam;

198 pagina's;
€ 29,50

Scholing van de geest lijkt het meest op een methode om tot zelfkennis en de essentie van het bestaan ('het goede, het ware en het schone') te komen, en is tegelijkertijd een theoretische inleiding tot de socratische methode. 'Gesprekken zijn de belangrijkste leerschool voor de geest', schrijft filosoof Jos Kessels in dit boek. 'Een gesprek is nooit alleen een rationele analyse, eronder ligt altijd een sterk verlangen of verontwaardiging.'

In de Socratische methode staat het ontwikkelen van een onderzoekende houding en de bijbehorende vaardigheden van de klassieke vrije kunsten: dialectica (vragen stellen), retorica (overtuigend spreken), grammatica (taal en schrijven), plus het overkoepelende vak ethica (deugdenleer), centraal. Lees, oefen en laat je inspireren door de muzen, is Suzanne Weustens advies.

In dit boek neemt Jos Kessels je mee in deze leer en manier van denken, en doordat hij dezelfde reis doormaakt leren we naast Socrates' gedachtegang ook die van de schrijver kennen. Zijn verwonderingen, vragen en conclusies zijn helder en herkenbaar. Kessels kijkt zijn demonen in het gezicht en probeert onder woorden te brengen wat hem beangstigt. 'Ik geloof dat ik eigenlijk, op de keper beschouwd, nog het meest bang ben voor mezelf.'

null Beeld null

ADRIAAN VAN DIS: IK KOM TERUG

AtlasContact;
285 pagina's;
€ 19,99.

Adriaan van Dis heeft zich nooit zo in zijn moeder verdiept. Tot aan haar laatste levensfase. Toen was het ineens noodzaak: hij wilde een boek schrijven, zij een zachte dood. Elkaar een dienst bewijzen lag nog nooit zo voor de hand. Uit Ik kom terug blijkt dat deze relatie nooit echt vanzelf is gegaan. Nu zij in een verzorgingstehuis zit en hij een reden heeft met zijn notitieboekje onder de arm op bezoek te komen, doen zij eindelijk hun verhaal.

Van Dis beschrijft voornamelijk dramatische tegenstellingen tussen hemzelf en zijn ouders. Zijn moeder kwam van het platteland, zijn vader kwam getraumatiseerd door oorlogservaringen vanuit Indië naar Nederland en werd arbeidsongeschikt verklaard. Van Dis omschrijft hem als een kille, hardhandige man. Zij was vooral gesloten en manipulatief.

In dit boek bundelt de schrijver alle frustraties over zijn aftakelende moeder, die misschien wel meer een buitenbeentje blijkt te zijn dan hij durft toe te geven. Zowel de schrijver als de hoofdpersoon is wantrouwend, ijdel, koket, bang zich uit te leveren, toedekkend wat stinkt, leugens inlassend als die een verhaal ten goede komen. Afstandelijk, alle twee. Dat is volgens Arjan Peters dan ook de kracht: ze lijken meer op elkaar dan de verteller zou willen.

null Beeld null
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden