Reportage

Op de catwalk in Parijs dragen mannen rokken en oorbellen

Mannen in rokkostuum, oké. Parijs ging afgelopen week een stap verder: de mannenrok pur sang was niet van de catwalk te slaan. Ook liep menig vrouw een mannenshow. In de mode gaat de emancipatie door.

Beeld Team Peter Stigter

Een van de belangrijkste kledingstukken in de show van de toonaangevende Belgische modeontwerper Dries Van Noten was een rok. Het ontwerp, dat steeds over een broek werd gedragen, hield qua snit het midden tussen kilt en overslagrok en was afgewerkt met stoere zakken. De eerste keer dat het stuk tijdens de show op de catwalk verscheen, werd er nog een knielange double-breasted jas overheen gedragen, zodat het niet meer was dan een extra laagje stof dat toevallig onder de jas uitstak.

Gaandeweg kwam de rok steeds prominenter in beeld. Het feit dat Van Noten zijn publiek de kans gaf om rustig aan de rok te wennen, wil wat zeggen. De modeprofessionals die zich ieder half jaar opnieuw in Parijs verzamelen om het nieuwe modebeeld te bekijken, zijn over het algemeen niet bang voor uitgesproken kledingkeuzen. Mannen die de modeshows bezoeken doen niet onder voor hun vrouwelijke collega's, die met bijzondere outfits hengelen naar de aandacht van de modefotografen op straat.

Modemannen dragen gerust een superstrakke spijkerbroek met flinke plateauzolen en een korte bontjas. Als ze al kiezen voor een min of meer klassiek pak, combineren ze dat met kleurige sneakers van Raf Simons en een flamboyante sjaal. Ook typisch vrouwelijke accessoires als de zonnebril en de handtas zijn volledig ingeburgerd bij dit soort mannen. Maar de rok? Nee, die nog niet.

Anti-aanslag

Vigipirate heet de verzameling maatregelen die de Franse autoriteiten hebben getroffen om de veiligheid in Parijs te bewaken na de aanslagen. De meeste modehuizen hadden vooraf een extra e-mail aan genodigden gestuurd, met de mededeling dat ze behalve een toegangsbewijs ook een identiteitsbewijs bij zich moesten hebben, maar er werd nergens om gevraagd. Wel werden bijna overal de tassen nagekeken door de beveiliging, al bleef het vaak bij een vluchtige blik. De enige ontwerper die direct reageerde op de aanslagen was de Belgische Walter Van Beirendonck, die opende met een outfit met de tekst ‘Stop terrorizing our world’.

Rok voor mannen

Terwijl de rok voor mannen in de voorbije seizoenen toch wel al vaker op de catwalk te zien is geweest. Rapper en stijlicoon Kanye West heeft zelfs eens een optreden gegeven in een leren rok tot op de knie, maar de mannenrok is nog steeds niet definitief doorgebroken; niet op de boulevards in Parijs en al helemaal niet in de gemiddelde Nederlandse winkelstraat.

Het is nog te vroeg om te zeggen of het kledingstuk volgend jaar wél de straat zal halen. Dat hangt ervan af of en in hoeverre het ontwerp wordt opgepikt door stylisten en inkopers. Een aantal modehuizen in Parijs nam vorige week het voortouw. Behalve bij Van Noten was de rok ook aanwezig in de shows van Comme des Garçons en Givenchy. Dat zijn net zulke invloedrijke merken, zij het voor een andere doelgroep. Simpel gesteld is Van Noten intellectueel, Comme des Garçons avant-gardistisch en Givenchy ordinair.

Van Noten, Givenchy, Comme de Garçons

Het zijn drie shows waarnaar is uitgekeken en waarover wordt gepraat. Van Noten maakte donderdagmiddag in een oude treinremise indruk met een prachtige collectie, waarin de eerder genoemde rokken werden gecombineerd met glanzende broeken, stoere jassen die op brandweerjassen leken en die waren behangen met horizontale linten van grijze zijde, wijde broeken, bomberjacks en klassieke jassen die soms bewust binnenstebuiten werden gedragen en overdadig waren versierd met borduursels.

Givenchy zorgde een dag later voor een spektakelstuk in een tent op Place Vauban. De slingerende catwalk was bedekt met rode glitters en het decor leek zo weggetrokken van Le Marché Aux Puces de Saint-Ouen, de bekendste vlooienmarkt van Parijs. Overal stonden antieke kandelaars, oude fietsen, morsige sofa's, brakke klapstoeltjes, oude telefoons, et cetera.

Bijna alle modellen droegen een doorknooprok over een broek, zonder dat het overdreven vrouwelijk oogde. Daarvoor waren de modellen en de rest van de kleren te stoer. Klassieke pakken, leren motorjacks, stoere bomberjacks en opvallende pakken met een Aztekenprint in uitgesproken kleuren zoals rood, oranje en bruin. Precies het soort kleding waarop rapper Kanye West, een vriend van hoofdontwerper Riccardo Tisci, zo dol is.

Een mannenrok van Givenchy. Beeld Team Peter Stigter

Veranderende verhoudingen

De vraag is: waar komt die hang naar vrouwenmode vandaan? Het meest voor de hand liggende antwoord is: de veranderende verhoudingen tussen man en vrouw. Mode is immers meer dan een verzameling trends, mode geeft uitdrukking aan maatschappelijke ontwikkelingen. Dus nu de patriarchale en machocultuur in de maatschappij langzaam op haar retour is, verliest de man ook in de mode terrein.

Ongeveer een week geleden werd de eerste VN-mannentop ooit gehouden; daar beloofde Riyad Mansour,de ambassadeur van Palestina bij de VN, plechtig thuis vaker de afwas te doen. Ondertussen verschenen afgelopen week op de Parijse catwalks opvallend vrouwelijke mannen. Het ideale mannelijke model is geen gespierde macho maar een slungelige jongeman. Zelfs de haren mogen lang zijn; bij Acne Studios hadden bijna alle modellen een flinke mat en droegen ze grote oorbellen.

Vrouwelijke modellen

Er liepen ook opvallend veel vrouwelijke modellen mee in de shows van afgelopen week en dat is niet vanzelfsprekend als het gaat om mannenmode. In de show van de invloedrijke Belgische ontwerper Raf Simons, die ook verantwoordelijk is voor de vrouwenmode van Dior, was soms niet eens te zien of de modellen man of vrouw waren.

Alle modellen waren even dun, hadden dezelfde geprononceerde jukbeenderen, hetzelfde sluike haar en droegen dezelfde elegante lange jassen en gilets over slank gesneden broeken. Simons had zijn eigen tienerjaren vertaald naar hebberig makende uniseks designermode. Zonder rokken, maar met volop hints naar de vrouwenmode. Wie weet staat Mansur nog eens in een rok de afwas te doen.

De Parka

Als het om wintermode gaat, zijn er altijd volop jassen te zien op de catwalks. Geen kledingstuk dat de winter beter symboliseert dan een warme winterjas. Dit seizoen was een glansrol weggelegd voor de parka. De Koreaanse ontwerper Jung Wook Jun eindigde de show van zijn label JuunJ zelfs met een parade van parka's. Bij wijze van finale kwamen achter elkaar zo'n twintig klassieke legergroene parka's voorbij met allemaal een andere print. Een mooi gezicht. Daarmee is de doodgewone parka dan ook definitief een catwalklieveling geworden.

Bijna alle modehuizen hebben er op zijn minst een in de collectie van volgend jaar. De camelkleurige wollen parka van Dries Van Noten is chic en tijdloos. De glimmende satijnen parka van Kris Van Assche is gewaagd. De leren parka van Dior Homme stoer en luxe. De korte parka van stevige katoen van Lemaire praktisch. De parka van Kenzo is speels en modieus, dankzij een drukke print. En dat is nog maar een greep. Geen zin in een parka? Opteer dan voor een klassieke driekwartjas of een bomberjack.

Een Parka uit de show van de Koreaanse ontwerper Jung Wook Jun Beeld Team Peter Stigter

De jaren zeventig

De modellen die vrijdagochtend meeliepen in de show van Maison Margiela zagen eruit alsof ze waren weggelopen uit Studio 54, de New Yorkse discotheek die eind jaren zeventig werd gefrequenteerd door de internationale jetset. Veel lurex en andere glitters, gecombineerd met leren broeken, leren driekwartjassen en hier en daar een verdwaalde bloemenprint. Je zou denken dat de nieuwe creatief directeur John Galliano hierachter zit, hij is niet vies van een paar glimmers. Maar Galliano was volgens de pr-dame van het modemerk niet betrokken bij deze collectie.

Dit is een stijl die geheid gekopieerd gaat worden door goedkope ketens. De mode van de jaren zeventig is populair onder jongeren. Ook in de vrouwenmode is een jarenzeventigrevival aan de gang. Voor mannen hoeft het overigens niet meteen zo uitgesproken als bij Margiela. Modemerk Lanvin, waar de Nederlandse Lucas Ossendrijver het voor het zeggen heeft, liet zien dat het een stuk subtieler kan. In de vorm van een paar bordeauxrode schoenen of een knielange leren jas over een nette broek.

Een model uit de show van Maison Margiela. Beeld Team Peter Stigter

De joggingbroek

Van sneakers onder een keurig pak kijkt tegenwoordig niemand op. De sneaker is volledig ingeburgerd. Dus gaat de modewereld een stap verder: de joggingbroek is het nieuwe paradepaardje van veel modemerken. Let wel, het gaat hier om designerjoggingbroeken. Die lijken in geen enkel opzicht op die vormeloze dingen die zijn bedoeld om in te sporten. Designerjoggingbroeken worden gemaakt van exclusieve materialen zoals kasjmier, leer, wol en zelfs bont. Bij Dior Homme waren ze gemaakt van soepel vallend leer en afgewerkt met steekzakken. Sacai liet joggingbroeken zien met een panterprint en elastiek ter hoogte van de enkels. Bij Hermès had een joggingbroek van kasjmier een rits op enkelhoogte.

Het bijzondere aan deze designerjoggingbroeken is vooral de manier waarop ze worden gedragen. Onder een keurig colbert of op zijn minst een nette trui. Niks sportiefs of sjofels aan. De joggingbroek is de mannelijke variant op wat de legging de laatste tijd voor modieuze vrouwen is geworden: hét alternatief voor een spijkerbroek.

Een model met een joggingbroek van soepel leer in de show van Dior Homme. Beeld Team Peter Stigter
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden