Oorlogswinter heeft goed weekend in VS
LOS ANGELES - De Nederlandse film Oorlogswinter van regisseur Martin Koolhoven doet het goed in de Amerikaanse bioscopen. Dat blijkt uit de bezoekerscijfers van afgelopen weekend, die diverse Amerikaanse filmsites maandag bekendmaakten.
Oorlogswinter draaide dit weekend in slechts drie zalen in New York en Los Angeles en bracht 16.200 dollar op. De film behaalde daarmee de zevende plaats in de lijst met gemiddelde opbrengsten per Amerikaanse zaal van dit weekend.
Amerikaanse distributeurs brengen niet-Engelstalige producties vaak in een klein aantal bioscopen om te kijken of de film aanslaat. Als dat het geval is, wordt het aantal zalen vaak uitgebreid.
Oorlogswinter werd aangekocht door de Amerikaanse distributeur Sony Pictures toen de Nederlandse film de shortlist van de Oscarnominaties voor beste buitenlandse productie van 2009 haalde.
Zwartboek
De laatste grote Nederlandstalige productie die het goed deed in de Amerikaanse bioscopen was Zwartboek van regisseur Paul Verhoeven. Deze film, die ook de shortlist van de Oscars haalde, bracht uiteindelijk bijna 4,5 miljoen dollar op in theaters in de Verenigde Staten.
Oorlogswinter is de verfilming van het gelijknamige boek van Jan Terlouw over de 14-jarige Michiel (Martijn Lakemeier) die met zijn familie probeert de laatste winter van de Tweede Wereldoorlog te overleven. De film trok in Nederland rond de 850.000 bezoekers.