Oom Castro, tante João en de kinderen

Veel pianomuziek à quatre mains is bedoeld voor de gezelligheid en niet voor de concertzaal. Het hoefde dan ook geen verbijstering te wekken dat de pianisten Maria João Pires en Ricardo Castro zondag hun best deden de Amsterdamse Grote Zaal een huiselijke aanblik te geven....

Behalve een vleugel stond voor hun vierhandig optreden (opzichzelf al een zeldzaamheid in de Meesterserie) ook eenzithoekje klaar. De vermaarde Pires liep op zeemleer en hield,eigenlijk zeer pianistisch, een oma-vest aan. Dat ze vergeten hadhaar leesbril op te zetten, leverde haar duopartner Castroapplaus op toen die zo vriendelijk was de zaal weer te verlatenen de bril op te zoeken.

Waar het zitje verder voor diende bleef nog even een mysterie.Schumanns Bilder aus Osten opus 66 speel je niet vanuit eencrapaud, of je nu links zit of rechts. De muziek zelf begon welhuiselijk. Het geklepper dat tot de charmes hoort van veelquatremains-muziek, met melodieën in verdubbeling rechts enbassen met verdubbeling links, zit ook een beetje in Schumannsopus 66, waarvan sommige delen wel erg 'im Volkston' zijngehouden.

De Braziliaan Castro (40) en zijn 21 jaar oudere Portugesepianogoeroe zijn wel gewiekst op elkaar ingespeeld. Maar ook hunwonderbaarlijk synchrone toucher kon niet verhinderen datallerlei Per Gynt-muziekjes van Grieg bleven steken in depretentieloosheid van het gebruiksarrangement.

Waar het allemaal goed voor was, werd na de pauze duidelijktoen Pires en Castro twee geniale Schuberts achter de rug hadden,het Allegro in a en de Fantasie in f waarin Schubert in allestormachtigheid en melancholie ver uitstijgt boven deschuifdeuraspecten van het genre. Pires en Castro hadden dat,zoals ze ook deden op een Schubert-cd met beurtelings solo- enduowerk, tot een magisch Schubertprogramma kunnen uitbouwen.

De aap, twee aapjes, kwamen tot slot echter uit de mouw in depersoon van een twaalfjarige Lucas en een negenjarige Arthur,getalenteerde pianobroers uit Hilversum.

Ze mochten om beurten bij oom Castro of tante Joãoaanschuiven met Ravel- en Mozartnummers, en samen vierhandig debeest uithangen met een deeltje Dolly-suite van Fauré. Dat Piresoptrad, ondanks de pijn van een ernstige vingerverwonding die zebij de broertjes thuis opliep bij het bereiden van een vis, zeialles over haar affiniteit met zowel de keuken en de huismuziekals de Meesterserie.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden