ColumnChris Buur

Ook voor mooie auto’s moet je nu in Korea zijn

Eind oktober won Hyundai met de elektrische Prophecy de niet extreem gerenommeerde, maar toch behoorlijk serieus te nemen Car Design Award in de categorie proefmodellen. Dit zal later bekendstaan, we called it!, als de  waterscheiding in de autogeschiedenis. De toekomst is elektrisch en met betaalbare elektrische auto’s liep Korea al een paar jaar voor op de Europese concurrentie. Voor extreem degelijke en betrouwbare auto’s moest je sowieso al tijden in Korea en Japan zijn en een eind weg blijven van wegenwacht-aanzuigende merken als Volvo, Citroën en Volkswagen. Daar kon je altijd tegenoverstellen dat Koreaanse auto’s gemiddeld genomen betrekkelijk muizig waren. Van een auto wil je als je hem ziet enthousiast worden en dat gevoel konden Europese merken je als de beste bezorgen – helemaal nu bijvoorbeeld Volvo en Peugeot hun belijningen zo extreem goed op orde hebben. Daarmee kan Hyundai binnenkort met gemak de strijd aan.

De Prophecy heeft een fantastisch gewaagd silhouet. Dat komt vooral door de uniek laaghangende kont, die de lijn die van het dak naar beneden loopt extra lang maakt en het ding een overdosis gratie geeft. Zelf durven de ontwerpers dit natuurlijk niet te zeggen, omdat de nogal pedante God van Het Auto-ontwerp bliksemschichten naar hun designstudio zou werpen, maar de Prophecy lijkt zowaar een ode aan de Citroën DS. Met een vleugje Porsche 911 (hoera!) en een een tikje oude Saab 900 (bravo!). Het team achter de Prophecy refereert wat veiliger aan de optimistisch-futuristische trend van gestroomlijnde auto’s uit de jaren 30. Óók waar, uiteraard. 

Maar de hoofdontwerper van de Prophecy, de in Groot-Brittannië groot geworden Simon Loasby vat het idee het kernachtigst samen: ze willen auto’s maken die een kind nawijst als-ie ze ziet langsrijden.

Laat dat nou meer dan ooit de kern worden van autosucces – ik val in herhaling, maar juist omdat elektrische auto’s in kwaliteit zo op elkaar gaan lijken, blijft een aansprekend uiterlijk als voornaamste aankoopcriterium over.

Kijk dan naar de prima uitziende maar ook wat hobbezakkige ID3, die Volkswagen min of meer moet gaan redden. De Hyundai Prophecy komt als directe concurrent in weinig gewijzigde vorm op de markt, onder de nieuwe merknaam Ioniq, typenummer 6. Volkswagen gaat het lastig krijgen. En dan hebben we het nog niet eens over de Ioniq 5 gehad. Ook al zo’n buitengewoon geslaagde retro-futuristische ode aan een klassiek model. De eerste Volkswagen Golf, namelijk.

Elke twee weken schrijft Sheila Sitalsing of Chris Buur over wat hun is overkomen of opgevallen op de weg en in de berm.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden