’Ook voor kids uit Brooklyn’

Je zit in een popbandje, maar merkt dat het van spelen op de grotere podia maar weinig komt. Ook bevriende bands uit dezelfde undergroundscene krijgen die kans niet....

Door Robert van Gijssel en Sasja Kooistra

Wat bedoeld was als eenmalige avond ter promotie van de lokale alternatieve popscene (met optredens van bands als Alamo Race Track en Coparck), is in vijf jaar uitgegroeid tot een internationaal onafhankelijk muziekplatform met concerten door Nederland, maar ook in Berlijn en New York. Met een tijdschrift, website en platenlabel. Voor alles is plaats: van avant-garde, noise, indie, art rock en punk, maar ook voor hiphop en electro; ‘zolang het maar vernieuwend is en met de juiste intentie gemaakt’.

In 2008 krijgen de grotere ambities vorm. Voor het eerst worden buiten Amsterdam (in Utrecht en Groningen) Subbacultcha!-avonden georganiseerd. Het aantal concerten loopt op tot zes per maand en ze besluiten de losse flyers te bundelen tot een programmaboekje. Dat boekje vormt de eerste aanzet tot het ‘minitijdschrift voor alternatieve cultuur’ dat sinds april vorig jaar in een maandelijkse oplage van 15 duizend nummers bij platenzaken, popzalen en kledingwinkels ligt. De vaste vormgever is inmiddels compagnon van Caren geworden: Bas Morsch, overigens tevens het andere bandlid van The Moi Non Plus. Hun salaris wordt betaald uit de Subbacultcha!-pot, waar ook de gage van bands van betaald wordt, net als de productie van het tijdschrift, de kantoorhuur en cd-releases.

Sinds ze in het tijdschrift ook schrijven over kunst, design, lifestyle en fotografie is Subbacultcha! van een platform voor alternatieve muziek meer een podium voor tegencultuur aan het worden. Caren: ‘Wij willen een alternatief bieden voor mainstream cultuur die ik zelf vrij gezapig en saai vindt. Er is in Nederland weinig ruimte voor creatievelingen die dingen op een andere manier willen doen.’

Subbacultcha! zoekt inmiddels ook buiten de landsgrenzen naar gelijkgezinden. ‘We hebben dagelijks contact met mensen die bezig zijn zoals wij. In Amerika bijvoorbeeld stikt het van de interessante labels en tijdschriften. De kanalen naar het buitenland zijn er nog niet echt en dat is wat wij aan het opbouwen zijn.’ Dat doen ze bijvoorbeeld door showcases met Nederlandse bands te organiseren op muziekfestivals in Berlijn en New York. En andersom door buitenlandse alternatieve bands voor optredens naar Nederland te halen. ‘Het is nu een heel interessante tijd. Nieuwe media en internet zijn ideaal om juist dat soort internationale netwerken te beginnen. Je kunt honderd kids uit Brooklyn met één klik op de muis naar Amsterdamse bands laten luisteren.’

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden