Ter redactieFashion Week

Ook voor Cécile Narinx is het soms nog vechten om een uitnodiging

Het schema van moderedacteur Cécile Narinx is de komende tijd ramvol. Fashion Month dient zich aan en als ware het een militaire operatie staan de shows, locaties en routes per kwartier ingepland van 10 uur ’s ochtends tot 11 uur ’s avonds. 

Stijlredacteur van de Volkskrant Cécile Narinx bij de show van Chanel in Parijs, hier nog als hoofdredacteur van Harpers Bazaar. Naast haar Karin Swerink, toen hoofdredacteur Vogue Nederland, nu hoofdredacteur van LINDA. Beiden met Chanel schoenen. ‘Het is een teken van respect dat je niet bij Chanel gaat zitten met een grote Hermès-tas.’Beeld .

‘Mensen denken vaak dat Fashion Week vooral champagne drinken is’, zegt stijlredacteur Cécile Narinx. Maar bij het zien van haar Excelschema voor de modeweken in Milaan en Parijs, rijst eerder de vraag of ze überhaupt tijd heeft om te eten. Narinx: ‘Elk uur is er een nieuwe show, acht of meer shows per dag, en locaties zitten vaak aan verschillende kanten van de stad. De show zelf duurt maar vijftien minuten en daarna is het met honderden tegelijkertijd naar buiten snellen, richting de volgende.’

Vrijdag is de start van Fashion Month, de periode dat modeontwerpers, inkopers, beroemdheden, bloggers en redacteuren zich verzamelen in de modehoofdsteden van de wereld. New York trapt af, de week erop Londen, en dan de grote twee: Milaan en Parijs. Daar moet je als modejournalist bij zijn, zegt Narinx. ‘Wat daar wordt getoond, sijpelt een paar maanden later door naar de Zara’s en H&M’s.’

Ze heeft al meer dan zeventig Fashion Weeks meegemaakt, sinds 2018 doet ze verslag voor de Volkskrant. Als ze op drukke dagen door Milaan rent, denkt ze wel eens terug aan haar tijd als hoofdredacteur van Elle en Harpers Bazaar. Toen had ze nog een auto met chauffeur om haar door de stad te vervoeren. ‘Nu lift ik wel eens mee met collega’s van Elle, of ga met het openbaar vervoer.’ In haar koffer zit tegenwoordig dan ook meer praktische kleding. ‘Een soort uniform van een simpele broek met platte loafers of sneakers.’

Vechten om een uitnodiging

Bij de voorbereidingen hoort ook het grote spel van de toegangskaarten. De stijlredacteur stuurt tientallen mailtjes naar contacten bij grote modehuizen met het verzoek om een uitnodiging voor hun show. De hele modewereld wil bij shows als die van Balenciaga en Chanel aanwezig zijn, dus het is soms vechten om een uitnodiging. Zelfs voor een in Nederland gevestigde naam als die van Narinx. Soms zijn er maar een paar kaarten te vergeven voor alle media in de Benelux.

De modeweken zijn voor een moderedacteur dé tijd om te netwerken, de kans op kaarten voor shows te vergroten en warme contacten voor nieuws en interviews te smeden. Shows waar ze niet bij kan zijn, kijkt Narinx via een livestream. Dat heeft niet haar voorkeur, want dan mis je de beleving. ‘Dan zie je nog wel de beweging van de kleding, maar de sensatie, het gevoel en alles eromheen mist. Een modeshow is een voorstelling, bijna net als een theaterstuk of een film. Als alles mooi op elkaar is afgestemd, kan het je echt raken.’

Narinx is zich ervan bewust dat meeste Volkskrant-lezers de mode niet op de voet volgen. ‘Daarom probeer ik altijd ergens te beginnen waarvan ik denk dat mensen zich toe kunnen verhouden. Ik begin niet met allerlei kleermakerstermen of hoogdravende beschrijvingen, maar probeer een sfeer te schetsen dat het voelt alsof je erbij bent.’

Maar: de laatste ontwikkelingen in de modewereld wil ze ook beschrijven. Zoals bij de bij de Fashion Week voor mannen in Parijs. ‘De laatste tijd zie je dat vrouwen meer van zich afbijten, gelijkheid eisen. Dan is het heel interessant om te zien hoe de mannenmode daarop reageert. Ze hadden extra mannelijk kunnen worden, maar in plaats daarvan zie je dat ze richting het feminiene schuiven. Van die stoere rappers die parelkettingen droegen. Alsof ze zeggen tegen vrouwen: jullie onze pakken? Dan wij jullie parels.’

In haar column tijdens de Fashion Week in Parijs vindt ze het leuk om niet alleen de shows te verslaan, maar ook ‘het circus eromheen’. ‘De modewereld is natuurlijk ook show en ijdelheid. Wat dat betreft is mode ook heel goed geschikt om over te lachen.’ Aan de andere kant: bij sommige ontwerpers is de collectie ook een commentaar op de wereld waarin we leven, zegt Narinx. ‘Ik wil lezers laten zien dat er meer achter modeshows zit dan ijdeltuiterij.’

Qu’est-ce que c’est, le fashion week?

Stijlredacteur Cécile Narinx beantwoordt twaalf vragen over de modeweken. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen prêt-à-porter en haute couture?

De Parijse mannenmodeweek voor winter ’20/’21 

Alle grote modehuizen deden een duit in het genderdiffuse zakje.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden