OOK VOOR BLONDJES IS ER HOOP

Cameron Diaz werd op 30 augustus 1972 geboren in Californië. Twee maanden later, op 1 november 1972, kwam Toni Collette ter aarde, in Australië....

In In Her Shoes spelen Diaz en Collette zussen. De oudere Diaz is in detragikomedie het jonge ding. De jongere Collette geeft gestalte aan hetoudere familielid.

In Her Shoes gaat over rollenpatronen. Over hoe het menselijke karaktereen bepaalde vorm kan aannemen zonder dat de eigenaar zich afvraagt waaromhij of zij zo is geworden, en of daar nog iets aan te doen is. Maggie(Diaz), seksbom tegen wil en dank, kan maar geen rust vinden. Het leven vanRose (Collette), een succesvol juriste, bestaat louter uit werk.

De regie van Curtis Hanson steunt in zijn geheel op het contrast tussende blonde, springerige Diaz en de droogkomische, altijd tastende Collette.De twee actrices gaan in de film steeds meer op elkaar lijken. Colletteoogt aan het slot wellustig. Diaz, in keurige jurk, danst misschien welvoor het eerst voorzichtig - alsof ze even niet meer weet wat voor fratsenze met haar benen en armen allemaal kan uithalen.

In Her Shoes is de verfilming van de gelijknamige roman van JenniferWeiner. Over twee zussen gaat het, twee totaal verschillende karakters diealleen dezelfde schoenmaat lijken te delen.

Op het eerste gezicht is In Her Shoes een schematische film, waarin hetblondje wat dommig is, en de kakkineuze vrouw een dor type. Na verloop vantijd komt aan deze overzichtelijkheid een einde. De film verandert dan ineen vermakelijke en soms ontroerende zoektocht naar houvast en geluk.

Schuinsmarcheerder Maggie is tegen die tijd in een bejaardencentrumbeland, waar zij haar oma bezoekt, van wie ze dacht dat ze al jaren doodwas. Op die plek - te midden van vrolijk datende oudjes - ziet ze onderogen dat ze wel meer in zich heeft dan drinken, flirten en vozen.

In Her Shoes is zo'n film waarbij het er niet toe doet hoe het afloopt,en wie uiteindelijk met wie gaat. Het doet er ook niet toe dat in hetscenario soms te grote gebaren worden gemaakt, om een ommezwaai in hetverhaal of in een karakterontwikkeling in een gespreid bed te doenbelanden.

Belangrijker is de wijze waarop Hanson tastbaar maakt hoe moeilijk hetis greep te hebben en te houden op het eigen leven. Hoe mensen keuzeskunnen maken zonder zich achteraf af te vragen: waarom?

Maggie en Rose zijn doodnormale mensen met doodnormale problemen. Zijzien lange tijd niet in waar het antwoord op hun problemen verscholen ligt.

Hanson heeft van dat klassieke uitgangspunt een intelligent rollenspelgemaakt. De bioscoopbezoeker mag het helemaal zelf uitzoeken of hij meervan Maggie in zich heeft, of meer een soort Rose is.

Ronald OckhuysenInterview Cameron Diaz: pag. 40

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden