Ook uit

* * * *..

Videocracy (Erik Gandini) .

Een ‘talentenscout’ uit Berlusconi’s ‘inner circle’ die trots een Mussolini-filmpje laat zien op zijn mobiel. Een afperser die zichzelf beschouwt als een moderne Robin Hood omdat hij steelt van de rijken en de opbrengst dan zelf houdt. De documentaire Videocracy, over de kruisbestuiving tussen tv en politiek in Italië, is vaak even hilarisch als afschuwwekkend. Regisseur Erik Gandini, een Italiaan die in Zweden woont, portretteert een aantal mensen die tv gebruiken om macht te krijgen en daarmee het voorbeeld van hun eeuwig lachende leider Berlusconi volgen. Gandini’s betoog zwalkt soms alle kanten op, maar hij schetst zo’n ontluisterend beeld van hedendaags Italië dat verwondering blijft overheersen. FS

* *

Dear John (Lasse Hallström).

Een van de meest betrouwbare Hollywoodregisseurs is de Zweed Lasse Hallström, die ooit doorbrak met het fraaie My Life as a Dog (1985) en sindsdien een gestage stroom romantische, soms licht excentrieke maar altijd hoopvolle drama’s afleverde. Dear John, over de liefde tussen een beroepsmilitair (Channing Tatum) en een studente (Amanda Seyfried), past weer naadloos in Hallströms oeuvre. De film is degelijk, zoet en ontstellend braaf. In 81 zalen. PK

* * *

Rotvos (Jan Musch, Tijs Tinbergen) . Met Gouden Kalf bekroonde natuurdocumentaire over het verregaande natuurbeheer in Nederland. De vos wordt beschermd in het ene gebied, maar kan enkele meters verder alweer afgeschoten worden omdat daar nu eenmaal bedreigde hamsters wonen, die op het menu van de vos staan. Zo kan de ‘natuur’ enkel in stand worden gehouden door continu onnatuurlijk ingrijpen. Musch en Tinbergen filmen het met humor en dynamiek, en troffen in de vossenspecialist Jaap Mulder een prettig excentrieke kapstok. In 4 zalen. BB

* *

Great Kills Road (Tjebbo Penning). Praktisch zonder budget gefilmd portret van een Hollander die door New York dwaalt op zoek naar zijn ex, die hij belangrijk nieuws moet brengen over hun gehandicapte zoontje. De camera in Great Kills Road eert elk cliché van het grote-stadsdecor, en regisseur Penning weet zich geen raad zodra zijn acteurs moeten spreken in plaats van staren. In 3 zalen. BB

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden