Ook uit

****** * *..

Die Welle (Dennis Gansel). Het begint onschuldig. Leraar Rainer Wenger wil voortaan dat zijn leerlingen hem aanspreken met meneer. Nog geen twee dagen later lopen ze allemaal in hetzelfde uniform en heeft hun club een naam en een eigen groet.

Die Welle is gebaseerd op een experiment dat een Amerikaanse leraar uitvoerde in 1967 om zijn leerlingen te laten zien waarom zoveel mensen zich klakkeloos achter Hitler schaarden. Eerder werd dit verfilmd in The Wave (1981).

Regisseur Dennis Gansel mikt door de muziekkeuze en snelle montage nadrukkelijk op een nieuw, jong publiek. Hij verplaatst het verhaal naar hedendaags Duitsland en gaat de confrontatie hard aan. Die Welle is een knap geacteerde, meeslepende en vooral nuttige film die de escalatie opnieuw realistisch maakt. De diepgang van de karakters is wel aan de boodschap opgeofferd. In 8 zalen. Floortje Smit

******

The Women (Diane English). Het moet tegelijkertijd een leuke gimmick zijn en de vrouwelijke solidariteit onderstrepen: er zit geen enkele vent in The Women, gebaseerd op een toneelstuk uit 1936. Maar vrouwen zijn er afschuwelijke schepsels: ze schreeuwen door elkaar heen, verraden elkaar, liegen, roddelen en proberen elkaar voortdurend af te troeven. En zo bereiken grappen en goede bedoelingen voortdurend het tegenovergestelde effect: hoe serieus neem je een komedie die plastische chirurgie bekritiseert met flink wat strak getrokken actrices in de hoofdrol? In 58 zalen. FS

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden