Ook uit

      • *..

The Rebirth (Masahiro Kobayashi).

Een man en een vrouw werken in dezelfde fabriek. Hij is een weduwnaar wiens dochter is vermoord, zij is de moeder van de moordenares. Lange tijd slagen ze erin elkaars bestaan te ontkennen, tot hun dagelijkse routine geen bescherming meer biedt. The Rebirth, bekroond met een Gouden Luipaard in Locarno, is een afstandelijke, minimalistische film die weinig harten zal veroveren, maar wel bewondering afdwingt. Een kale registratie van pijn en onmacht. Te zien in het Filmmuseum in Amsterdam onder de noemer ‘Previously Unreleased’. PK

* * *

The Chaser (Na Hong-jin).

De seriemoordenaar belandt al aan het begin van de film achter tralies. Door een ongelofelijke stommiteit. Al weet niemand zeker of hij nu een seriemoordenaar is. Zelfs al geeft hij dat vanaf het begin af al toe. De Koreaanse film The Chaser is tegelijk een politiethriller en een aanklacht tegen het gestuntel van het korps. Frustraties leveren absurde humor en loeispannende scènes op, geholpen door een flashy montage. Debutant Na Hong-jin had alleen het scenario iets strakker in de hand moeten houden. In 3 zalen. FS

* *

Passengers (Rodrigo García).

Er is een enorm vliegtuigongeluk gebeurd, en sindsdien gebeuren er rare dingen. Zo achtervolgen vreemde mannen het groepje overlevenden dat therapeute Claire Summers (Anne Hathaway) moet begeleiden. Dat Hathaway een psychologe speelt, is een vrijbrief voor soft geneuzel waarbij alle emoties uitgesproken worden. Verder valt er veel te raden. Is er een complot gesmeed tegen de overlevenden? Verwart Summers paranoia met traumaverwerking? Wie hierdoor geïntrigeerd raakt, zal door het ‘verrassende’ einde vooral vreselijk geïrriteerd zijn. In 7 zalen. FS

* *

My One and Only (Richard Loncraine).

Wat past Renée Zellweger toch goed in de jaren vijftig, de tijd waarin opgewektheid een hoop teleurstelling moest verbergen. In My One and Only speelt ze een eeuwig bedrogen vrouw die met haar twee zoons door Amerika reist, op zoek naar een nieuwe echtgenoot. Het verhaal – losjes gebaseerd op de jeugd van acteur George Hamilton – is simpel en pretentieloos, maar kabbelt veel te tam voort. In 6 zalen. FS

* *

Tenderness (John Polson).

Een depressief 15-jarig meisje dringt zich op aan een jonge moordenaar die zijn straf heeft uitgezeten. Een politieagent (Russell Crowe) is ervan overtuigd dat de jongen opnieuw zal moorden en volgt het duo op de voet. Wat volgt is een kat-en-muisspel dat maar bij vlagen intrigeert. De jonge Sophie Traub speelt een sterke rol, maar regisseur Polson (Swimfan, Hide and Seek) twijfelt tussen eigenzinnigheid en clichés. In 6 zalen. PK

* *

Final Destination 3D (David R. Ellis).Het vierde deel in de lucratieve horrorserie Final Destination vertelt alweer hetzelfde verhaal: nadat een stel jongeren door een paranormale waarschuwing ontsnapt aan een ramp – dit keer een ongeluk op de racebaan – probeert de Dood hen een voor een alsnog te halen. De buitenissige ongelukken zijn minder origineel dan in de eerdere delen, en over het acteerwerk kan beter gezwegen worden. Nieuw is alleen de 3D-techniek, waardoor de afgerukte lichaamsdelen, scherpe voorwerpen en vuurballen tot vlak voor je neus de zaal in vliegen. Daar gaat de lol snel vanaf. In 57 zalen. PK

*

The Informers (Gregor Jordan).

Aids als sluipend gevaar voor de rich and famous, seks en geweld uit verveling: in The Informers worstelt een topcast met problemen uit een vervlogen tijdperk, de jaren tachtig, dat bovendien al eerder en beter in de kaart is gebracht door co-scenarist en schrijver Bret Easton Ellis (American Psycho). Het wordt nooit duidelijk waarom je eigenlijk naar dit nihilistische, verveelde stel moet kijken – of is het zelfs de bedoeling dat je met ze meeleeft? In 5 zalen. FS

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden