Ook uit

* * * *..

The Book of Eli (Albert en Allen Hughes).

Het decor van The Book of Eli lijkt een platgebombardeerd Wild Westen. Dorre woestijnen vol kraters, stoffige stadjes waar al het tuig in de plaatselijke saloon gekluisterd zit – veel meer is er na een catastrofale oorlog van de westerse beschaving niet over. Hier en daar duikt nog een restje cultuur op, zoals een iPod of een antieke grammofoonspeler, of een stapel boeken met The Da Vinci Code bovenop. En natuurlijk het boek dat semi-samurai Eli met zich meetorst. Deze zwijgzame eenling, mooi laconiek vertolkt door Denzel Washington, wil dat boek naar de westkust brengen – in opdracht van God. Een missie die hem zozeer obsedeert, dat hij nog maar nauwelijks leeft volgens de boodschap van het boek – al blijft hij, anders dan veel hongerige lotgenoten, uit de buurt van mensenvlees.

Met het uitgebleekte The Book of Eli hebben de gebroeders Hughes (Menace II Society, From Hell) een indrukwekkende apocalyps-parabel gemaakt, die actie, sfeer en moraal veel beter in balans houdt dan de drukke trailer suggereerde. Maar het moet gezegd: het beste is de scène waarin Eli en zijn beschermelinge zich verschansen bij een bejaard, uiterst gastvrij kannibalenechtpaar, en diens houten huis door de slechteriken letterlijk aan flarden wordt geschoten. In één lange take trekt de camera baantjes door de vuurzee, van het ene kogelgat naar het andere. Sinds de films van Sam Peckinpah en Sergio Leone werd een shoot out zelden zo barok vastgelegd. In 52 zalen. KT

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden