Ook Sports Illustrated is om: bikini-editie met rondingen en grijze haren

Het stereotype beeld van de mooie, perfecte vrouw lijkt steeds meer plaats te maken voor een realistischer weergave. Na eerdere opmerkelijke makeovers van onder meer de Pirelli-kalender en de barbiepop komt de speciale bikini-editie van het Amerikaanse sportblad Sports Illustrated met een plus-size model en een grijsharig model van 56 jaar.

Nicola Griffin in de biki-editie van Sports Illustrated van 2016.Beeld Sports Illustrated

Ruim vijftig jaar was de jaarlijkse Sports Illustrated Swimsuit Edition een ode aan het perfecte strandlichaam. Graatmager en vooral piepjonge vrouwen als Tyra Banks, Christie Brinkley, Heidi Klum, Elle Macpherson en Hannah Davis. Of zoals de Amerikanen het graag typeren: de 'Super Bowl voor modellen'. Dit jaar doet het bekende blad vooral zijn best om te benadrukken dat alle vrouwen in badpak of bikini trots mogen zijn op hun lijf. Ongeacht vormen, maten of leeftijden.

Dus siert het bekende plus-size Ashley Graham met haar maat 46 de nieuwste editie van het beroemde badpakkennummer. Vorig jaar was de 28-jarige Amerikaanse, beroemd vanwege haar fotoshoots in magazines als Vogue, Harper's Bazaar en Glamour, al te zien in Sports Illustrated met een sexy advertentie voor badpakkenmerk Swimsuits For All.

Daarnaast poseert ook de 56-jarige Nicola Griffin in een goudkleurige, glimmende bikini in het blad. Met haar grijze haren en maat 42/44 is de Engelse, die ooit op straat werd gescout voor de White Hot Hair Company, het oudste model ooit in de Swimsuit Edition. Griffin is al jaren een voorvechtster voor vrouwen met vormen en noemt haar opwachting in het jongste nummer van Sports Illustrated, 'een droom die uitkomt'.

Meer rondingen

De keuze van Sports Illustated past bij de sinds 2013 heersende trend op de catwalk, op reclameposters - denk aan de reclames van Dove - en in modemagazines om meer rondingen bij vrouwen te laten zien. Ook baarden de afgelopen maanden enkele wereldwijde iconen opzien door te breken met jarenlange tradities wat betreft schoonheidsidealen.

Zo kondigde speelgoedfabrikant Mattel vorige maand aan naast de traditionele Barbie, sinds de introductie in 1959 begenadigd met een extreem dunne taille, drie nieuwe poppen aan: tenger, lang en voluptueus. Daarnaast brak de beroemde kalender van bandenfabrikant Pirelli met zijn sinds 1964 beproefde formule van jonge, dunne, expliciet naakte modellen. In plaats van 'sexy schoonheden' als Kate Moss, Gigi Hadid, Gisele Bündchen of Natalia Vodianova portretteerde fotografe Annie Leivobitz sterke vrouwen, onder wie zangeres Patti Smith (68) en de 82-jarige Yoko Ono, kunstenares en weduwe van Beatles-zanger John Lennon.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden