Nieuws Media

Ook Gordon naar Talpa - John de Mol blijft RTL leegeten

Gordon Foto ANP

John de Mol is er opnieuw in geslaagd een van de boegbeelden van RTL te verleiden tot een overstap. Programmamaker Gordon (Heuckeroth) gaat in januari 2019 naar SBS6, een van de zenders van De Mols mediabedrijf Talpa.

Dit najaar is Gordon nog bij RTL te zien als coach in de seniorenversie van The Voice of Holland en presentator van Screentest. Hij vertrekt naar eigen zeggen ‘in goed overleg’ bij RTL, waar hij zestien jaar heeft gewerkt. ‘Bij Talpa gaat het gebeuren de komende jaren. Daar wil ik bij zijn.’

Met de transfer verzwakt John De Mol concurrent RTL, dat dit jaar ook al zijn zoon Johnny de Mol (39) zag vertrekken naar Talpa, net als presentatrice Shelley Sterk en de makers van de populaire talkshow Voetbal Inside: Wilfred Genee, René van der Gijp en Johan Derksen. Het ligt in de lijn der verwachting dat meer sterren zullen overstappen. 

Sport wordt een van de pijlers van Talpazender Veronica. Daar zijn de komende jaren ook de belangrijkste voetbalwedstrijden uit de Champions League te zien, net als grootste kickbokscompetitie ter wereld, Glory.

Ambitieuze plannen

RTL is groter dan Talpa, maar het momentum ligt bij De Mol, die veel geld en ambitieuze plannen heeft. Het marktaandeel van RTL daalt en programmadirecteur Erland Galjaard is gestopt, na 21 jaar bij de zendergroep. Mede omdat de kijkcijfers steeds slechter werden, maakt presentator Humberto Tan bij RTL Late Night plaats voor Twan Huys. 

In juni zei De Mol in de RTL-talkshow dat onderlinge samenwerking uiteindelijk ‘onvermijdelijk’ is. ‘Ik denk dat Nederland te klein is om twee grote televisiegroepen te hebben die elkaar naar het leven staan.’ Volgens hem is het ‘te zijner tijd denkbaar dat je RTL en SBS op een gegeven moment in één bedrijf ziet eindigen’.

Concurrentie

Een fusie of (gedeeltelijke) overname van RTL is nu niet toegestaan, omdat het nieuwe bedrijf een te groot deel van de Nederlandse markt in handen zou krijgen. Dat soort beperkingen is gebaseerd op een achterhaald beeld van de media, meent De Mol, omdat de strijd inmiddels plaatsvindt op wereldniveau, met machtige bedrijven als Netflix. Politici moeten het volgens hem mogelijk maken dat Nederlandse mediabedrijven hun krachten bundelen tegen Amerikaanse giganten als Google en Facebook.  

Dezer dagen praat De Mol met RTL, waarvoor Talpa publiekstrekkers als The Voice en Ik hou van Holland produceert. Daarna bepaalt De Mol hoe hun onderlinge relatie 'in de toekomst eruit gaat zien'. Hij zou in theorie zijn shows kunnen weghalen bij de concurrent. Kenners wijzen er op dat hij RTL op die manier kan ‘uitroken’: hoe meer de waarde van de concurrent daalt, hoe sterker zijn onderhandelingspositie wordt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.