TheaterrecensieDjinns

Ook de actrices in Djinns kunnen niet verhoeden dat de tekst vol opgepompte maatschappijkritiek vaak totaal ondoorgrondelijk is ★★☆☆☆

Sommige momenten zijn best grappig, maar te vaak bedient de maatschappijkritiek zich van platgetreden symbolen.

Djinns van Likeminds.Beeld Jean van Lingen

Twee verwende vrouwen arriveren in getroffen gebied. Ramptoeristen zijn het, met zonnebrillen in het haar en mondkapjes om de nek. De rolkoffertjes worden in een hoek gesmeten. De minibar wordt geplunderd. Een woedende review op Booking.com wordt voorbereid. Want als ze rondkijken, dan hadden ze die vakantie in de beloofde kamer in het beloofde land toch heel anders voorgesteld. Ligt daar nou een kinderlijkje in de hoek?

Zo begint Djinns, van schrijver en regisseur Ko van den Bosch, bij het Amsterdamse productiehuis Likeminds. Hierin ‘licht Ko van den Bosch de schedel van onze maatschappij’, aldus de begeleidende tekst. Dat hij dat doet met een machete, staat er dan weer niet bij. Dat is jammer, want wat hij ook wilde blootleggen ter bestudering, het is nu onherkenbaar verminkt geraakt.

De momenten van telefonische helpdeskterreur waaronder vrouwen te lijden hebben zijn best grappig. Beeld Jean van Lingen

Actrices Sarah Jonker en Sinem Kavus doen hun best, maar ook zij kunnen niet verhoeden dat de typische Van den Bosch-tekst soms onverstaanbaar en vaker totaal ondoorgrondelijk is. Lange zinnen vol opgepompte maatschappijkritiek zijn het: van de Toppers tot Ulrike Meinhof en dan weer over onthoofdingsfilmpjes. Dit alles wordt op lichtelijk overspannen wijze op het publiek afgevuurd door microfoons die op kalasjnikovs zijn gemonteerd.

Sommige momenten zijn best grappig, zoals de telefonische helpdeskterreur waaronder de vrouwen te lijden hebben. Maar het helpt dan weer niet dat de maatschappijkritiek zich bedient van platgetreden symbolen als de Ikea, alcoholisme en Linda de Mol, of, aan de andere kant: boerka’s, geweren en gerapt antisemitisme.

Het doel van deze bermbom aan tekst is kennelijk om te verwarren. Misschien ook om de heersende hypocrisie en vooroordelen, zowel rond westerlingen als rond kalifaatstrijders, te ontmaskeren. Maar zeker weten doe je dat niet, want als toeschouwer ben je in dit geval slechts collateral damage.

Djinns

Theater

★★☆☆☆

Door Likeminds, tekst en regie: Ko van den Bosch, met Sarah Jonker en Sinem Kavus.

7/10, Frascati, Amsterdam. Tournee t/m 11/12.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden