Ook Cannes is dol op Moore

Michael Moore is hot! Fahrenheit 9/11 zorgde voor nog meer tumult dan de entree van Brad Pitt enkele dagen geleden....

Fahrenheit 9/11 is de opvolger van Oscarwinnaar Bowling for Columbine, en alleen om die reden nieuwsgierig makend. Maar er was meer aan de hand: Moore domineerde de laatste weken het filmnieuws met berichten die riekten naar censuur en machtmisbruik. Buena Vista International, de filmtak van Disney, verbood Disney-dochter Miramax Fahrenheit 9/11 uit te brengen, wat volgens Moore te maken had met de invloed van Bush en zijn regering. Na zijn aankomst in Cannes, afgelopen zondag, vertelde Moore tijdens een openbaar gesprek dat zijn film 'aan alle landen is verkocht, behalve Taiwan, Hongkong en de Verenigde Staten'.

In Fahrenheit 9/11 opent Moore de aanval op George Bush, die door de filmmaker consequent 'governor Bush' wordt genoemd omdat hij de winst op democraat Al Gore gestolen zou hebben. Moore toont met de hem kenmerkende effectiviteit hoe de familie Bush zakelijk gelieerd is aan die van Osama Bin Laden. Daarna laat hij uitvoerig zien hoe 142 Saoediërs, onder wie veel familieleden van Bin Laden, uit de VS mochten vliegen na de aanslagen van 11 september 2001, terwijl geen vliegtuig meer de lucht in mocht. Vanaf dat moment gaat het hard: geld, olie en hebzucht zouden de Bush-familie en kompanen ertoe hebben gedreven een oorlog tegen Irak te beginnen, een oorlog die door Moore nooit in mond wordt genomen zonder dat hij de woorden 'gebaseerd op een leugen' daaraan toevoegt.

Met nieuws of onbekende inzichten komt Moore niet, maar zijn aanstekelijke verbetenheid en propagandistische stijl zullen zeker in de Verenigde Staten voor ophef zorgen - al is het maar omdat de media daar huiverig zijn voor slecht nieuws van het front. Ook bevat Fahrenheit 9/11 de eerste bewegende beelden van Iraakse gevangenen die door Amerikanen worden vernederd, en Moore toont een video-fragment waarin jonge soldaten vertellen dat raketten afvuren op Bagdad echt anders is dan schieten met een videogame. Om die jonge soldaten lijkt het Moore vooral te doen; aan het slot maakt hij van zijn film een klassestrijd door de arme onderklasse als slachtoffer te presenteren van de olie-oorlog die multimiljonair Bush voert.

Op de persconferentie na afloop vertelde Moore er 100 procent zeker van te zijn dat zijn film toch in de Amerikaanse bioscopen komt. 'En dan niet in de arthouses, maar in de multiplexen. Zodat iedereen kan zien wat deze malloot in het Witte Huis aanricht met het belastinggeld van de Amerikaanse burgers'.

Op de vraag of de uitbreng nog voor de Amerikaanse verkiezingen plaatsvindt, antwoordde Moore: 'Natuurlijk. Een kerstfilm breng je toch ook niet in mei uit?'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden