Ook BNR wil reclamevrije publieke omroep

In navolging van de kranten pleit ook de commerciële radiozender BNR Nieuwsradio voor een reclamevrije publieke omroep, vanwege de oneerlijke concurrentie.

Evenals de kranten verkeert ook BNR Nieuwsradio in financiële nood. Bij de zender wordt het aantal redacteuren en technici teruggebracht van ruim vijftig tot minder dan veertig; een teruggang van bijna 25 procent.

Hoofdredacteur Van Gessel kondigde eerder deze week al aan dat BNR ‘tientjesleden’ zou gaan werven. Donderdag volgde het pleidooi voor een reclamevrije publieke omroep. Dit naar voorbeeld van de situatie in Frankrijk, waar president Sarkozy de reclame van de nationale zenders heeft geweerd. Geld van adverteerders komt op die manier wellicht terecht bij kranten en commerciële radio- en tv-zenders, is de gedachte.

Van Gessel: ‘Ik ben niet tegen de publieke omroep. En we vragen ook niet om staatssteun. Maar ik ben tegen de marktverstoring die voortvloeit uit het feit dat wij én 700 miljoen euro belastinggeld betalen én dat de publieke omroep 200 miljoen binnenhaalt aan reclame-inkomsten.’

Tot gelijkgestemden van andere media heeft Van Gessel zich nog niet gewend. ‘Maar we zijn niet de enige die er zo over denkt. De crisis heeft aan het licht gebracht dat de media in zwaar weer zitten. Het is tijd voor een goede discussie. Nu pas is duidelijk geworden voor welk raar systeem is gekozen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden