Oogcontact

Kranten worden tijdschriften en ze weten: elk contact begint met aankijken.

Beeld AD

Goed tijdschriftennieuws, dat is er ook. Tijdschrift NRC. Tijdschrift Algemeen Dagblad. Tijdschrift de Volkskrant. Trouw! Het Parool niet te vergeten. En dan bedoel ik niet de bijgevoegde magazines en bijlages, maar de weekendkranten zelf. Series, duiding, rubrieken. Tientallen columns. Beeldreportages. Geen gewone interviews, maar invalshoek-interviews: Klapstoel (Het Parool), Tien Geboden (Trouw), Derde Helft (NRC). Echtscheidingsrubrieken, gluren in de portemonnee, satirische pagina's. Vaste stramienen voor pagina 2 (Trouw) of achterpagina (NRC). Geen krant zonder Bekende Nederlanders-rubriek, geen krant zonder seks. Een en al afwisseling, en alles helder vormgegeven. Vroeger las je het in Vrij Nederland, nu in de Volkskrant. Vroeger las je het in Panorama, nu in het Algemeen Dagblad. En nu nog goedkoper ook.

Als je het in print niet meer elke dag van het nieuws moet hebben, ga je doen wat tijdschriften al honderd jaar doen. Invalshoeken bedenken. In 'Van Basten & Stress' zitten wel acht verhalen. Tijdschriftmakers weten: met formule-gelieerde sensatie, met ziektes en BN'ers, met geld en lijstjes kom je een heel eind. En met seks.

Kijk naar de dagbladen van afgelopen zaterdag. Op de voorpagina van tijdschrift Trouw: ode aan de pil. Op de voorpagina van tijdschrift Het Parool: Seksuele intimidatie. Op de voorpagina van tijdschrift de Volkskrant: Dating.

Kranten werden tijdschriften, voorpagina's werden covers. De bedoeling van de cover is: verleiden. Ik, Het Parool, bied het leukste van de week. Ik, de Volkskrant: een scoop. En óók nog een cadeautje! Met vallen en opstaan is er voor tijdschriften een aantal 'coverwetten' ontwikkeld. Een greep: laat het logo wat zakken, krijg je bovenin gevonden ruimte voor een opvallende tekst (de Volkskrant). Altijd prijs: 'De Dikste Krant Van Het Jaar!' Altijd goed: een intrigerend getal. Zorg altijd voor een coverfocus, een brandpunt waar je niet omheen kunt. In tekst of in beeld. Zorg dat de mensen op de cover je aankijken. Contact begint met oogcontact, ook in het rek. Geldt vooral voor de zaterdag, als er meer losse exemplaren worden verkocht dan door de week (3 á 4 keer zoveel).

Tijdschrift Het Parool van afgelopen zaterdag: blonde vrouwen kijken je aan. Tijdschrift Trouw: drie personen kijken je aan, inderdaad het leven is niet leuk.Tijdschrift de Volkskrant: tekstfocus, twee personen kijken je aan. Tijdschrift NRC: tekstfocus.

Maar dan tijdschrift Algemeen Dagblad! Zes gezichten die je aankijken, bijna alle zes glimlachend. Irene Moors. Vietnamese Kim. Aboutaleb. Minister Schippers onder hoed. Groot, in alle opzichten focus: Guus Hiddink. Optimaal oogcontact. En ook nog een Feyenoord-tekstje. Hoe zat het ook al weer met Oekraïne, met ebola, met de IS, met Roemer en Rutte? Daar zit tijdschrift AD niet mee, en al helemaal niet op de cover van de zaterdagkrant.

Ik vrees dat ze hun Rotterdammers kennen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.