Beschouwing televisieseries

Onze serietips voor het komende televisieseizoen

In de Gouden Eeuw van de tv-serie geldt: de kijker is koning en heeft een onstilbare honger naar cliffhangers. Knappe schrijver die dan ‘The End’ onder het script durft te krabbelen.

Beeld Loes Faber

Wat willen we van het laatste seizoen van Game of Thrones? Dat was vorige week de kop boven een artikel in de Britse zondagskrant The Observer. De kop verraadt de obsessie van seriekijkers met finales van populaire televisieseries, die soms stof genoeg geven voor jarenlange exegese (zie ook: het slot van The Sopranos en de laatste scène van Lost). En het geeft aan dat er midden in de Gouden Eeuw van de televisieserie, waarin onze aandacht in duizend fragmenten is geëxplodeerd, de strijd om de IJzeren Troon in Westeros in Game of Thrones een van de laatste kwesties is die het gesprek bij de koffieautomaat kan domineren. En let ook op de mensen die wegvluchten als het gesprek over draken blijkt te gaan.

Maar goed, waar hebben we het over? Het laatste seizoen van Game of Thrones zal, volgens de laatste berichten, pas halverwege volgend jaar in beeld komen. Ondertussen is het nieuwe serieseizoen begonnen, waarbij een aantal trends van de afgelopen jaren doorzet. Budgetten schieten door het plafond: zie Jack Ryan, Maniac en My Brilliant Friend. En filmsterren worden seriesterren: na Amy Adams in Sharp Objects, komend seizoen ook Emma Stone en Jonah Hill in Maniac. Meryl Streep is volgend jaar naast Nicole Kidman en Reese Witherspoon te zien in het tweede seizoen van Big Little Lies.

Daarnaast is het kennelijk, in een tijd waarin de smaak van het publiek wordt gemeten met complexe algoritmen, lastig het succes van een serie in een laatje te leggen en iets heel nieuws te beginnen. Waarom zou je een vervolg op Big Little Lies maken? Waarom, in hemelsnaam, zou je een tweede seizoen (dat afgelopen week werd aangekondigd) knopen aan die perfecte, korte Britse serie The End of the Fucking World, een van dé series van het afgelopen jaar?

Omdat het publiek het wil, zeggen de producenten, en daarom kromp ons hart ineen aan het slot van het sterke tweede seizoen van The Handmaid’s Tale (dat al een vervolg was op het materiaal uit de roman van Margaret Atwood uit 1985) toen er in de laatste minuten met een brute kunstgreep een brug naar het derde seizoen werd geslagen. Waar is ‘The end’ gebleven, toen die woorden ook betekenden dat het echt afgelopen was?

En toch (zie onze tips voor het nieuwe seizoen) kijken we uit naar het vijfde seizoen van Bojack Horseman, het tweede seizoen van The Deuce en zelfs, verrassend genoeg, naar het zesde seizoen van House of Cards. Het zal het laatste seizoen zijn, is ons beloofd.

Tips voor het nieuwe serieseizoen 

Tom Clancy’s Jack Ryan (Amazon)

Vrijdag 31 augustus

De grote vraag is of comedyster John Krasinski (bekend als Jim Halpert uit The Office US) in de schoenen van Harrison Ford en Alec Baldwin kan stappen, acteurs die eerder een personage van auteur Tom Clancy hebben gespeeld. In de serie zitten we midden in de huidige wereld van terreurdreiging, waarin de jonge Ryan, als analist, zijn innerlijke actieheld ontdekt. Van kantoortuin naar slagveld.

Klem, seizoen 2 (NPO 1)

Donderdag 13 september

Onze favoriete Nederlandse krimiserie van 2017 (geschreven door Frank Ketelaar) keert terug voor een tweede seizoen, waarbij de levens van belastinginspecteur Hugo Warmond (Barry Atsma), crimineel Marius Milner (Jacob Derwig) en zijn vrouw Kitty van Mook (Georgina Verbaan) nog meer verknoopt raken. En (herinnert u zich het slot van het eerste seizoen nog?) er is geen weg terug meer. Voeg daar aan toe dat Maarten Heijmans in dit seizoen als een nieuwe bad guy opduikt. Morele dilemma’s en blauwe enveloppen. Nog meer Barry Atsma, international man of mystery? Kijk ook naar het Duitse Bad Banks (nagesynchroniseerd of niet) en het Britse The Split.

The Deuce, seizoen 2 (HBO/Ziggo)

Maandag 10 september

De nieuwe serie van David Simon (The Wire, Treme) was een van onze favorieten van 2017. Het tweede seizoen speelt zich een paar jaar later af op de straten rond het New Yorkse 42nd Street, waar de porno-industrie, eh, opbloeide. Slagzin: It’s 1978. Punk, disco and porno. The city never sleeps. Op de poster zien we de geweldige Maggie Gyllenhaal, een prostituee die zich opnieuw heeft uitgevonden als ondernemer in de snel groeiende pornobranche; ditmaal in bontjas en avondjurk. Van alle pogingen (Vinyl en The Get Down, om er twee te noemen) om de jaren zeventig in New York tot leven te brengen was The Deuce verreweg het sterkst.

Bojack Horseman, seizoen 5 (Netflix)

Vrijdag 14 september

Netflix is de plek waar momenteel de beste animatie te vinden is, waarbij de streamingdienst naast het reguliere kinderwerk excelleert in volwassen of op zijn minst avantgardistische animatie, van Bond-parodie Archer tot puberseks-epos Big Mouth. Maar Bojack Horseman, een tragikomisch portret van Hollywoo (u leest het goed, zonder d) waarbij de helft van de inwoners dieren zijn en onze held een paard, die ooit een succesvolle comedyshow had (‘Horsin’ Around’) steekt er als topdrama (ja, echt) bovenuit. De stemmen worden geleverd door Will Arnett, Amy Sedaris en Aaron Paul, om er maar een paar te noemen. In seizoen 4 worstelde Bojack met een inktzwarte depressie, waarbij de komst van een hem onbekende dochter een reddingsboei leek. De serie verrast elk seizoen meer met hoe serieus het absurde uitgangspunt wordt genomen. Zou hier graag willen afsluiten met het geluid van een briesend paard.

Picnic at Hanging Rock (Lumiere.com/BBC 2)

Dinsdag 18 september

Picnic at Hanging Rock is de titel van de Australische roman van Joan Lindsay uit 1967, maar de meeste mensen zullen de titel kennen van de verfilming van Peter Weir uit 1975, een film die voor hem zijn internationale doorbraak betekende. En nu is het dus een zesdelige Australische serie over een uitstapje van een groep vrouwelijke studenten op Valentijnsdag 1900 en de daaropvolgende mysterieuze verdwijning van een deel van het gezelschap. Er komen goede berichten uit Australië, waar de serie eerder dit jaar werd uitgezonden. De aandacht gaat ook naar de geweldige Natalie Dormer als schoolhoofd Mrs. Hester Appleyard. Dormer kennen we uit opvallende rollen in series als The Tudors, Game of Thrones en Elementary. Die ogen, hè.

Maniac (Netflix)

Vrijdag 21 september

Gebaseerd op de gelijknamige Noorse serie springt Maniac met de spectaculaire cast van Emma Stone (La La Land) en Jonah Hill (The Wolf of Wall Street) en de regie van Cary ‘True Detective’ Fukunaga eruit. Al was het maar vanwege de spectaculaire trailer die geestverruimende experimenten belooft, waarbij Stone en Hill de patiënten zijn en Justin Theroux (The Leftovers) de arts is die, zo vermoeden we, weinig goeds in de zin heeft. Op het eerste gezicht: Inception ontmoet Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Met een vleugje Stranger Things.

The Romanoffs (Amazon)

Vrijdag 12 oktober

Geschreven door Matthew Weiner, en aangezien hij de geestelijk vader is van Mad Men heeft hij onze volle aandacht. Die Romanoffs uit de titel zijn mensen die op allerlei plekken rond de wereld wonen en die er van overtuigd zijn dat ze nazaten zijn van de Russische tsarendynastie die in revolutiejaar 1917 bruut werd vermoord. Een paar Mad Men-acteurs keren terug, onder wie Christina Hendricks (Joan) en John Slattery (Roger) en verder weten we vooral dat de serie van acht (losstaande) afleveringen een budget van 60 miljoen euro had en dat de lijst topacteurs (Isabelle Huppert!) die meedoet eindeloos is. De eerste trailer geeft aan dat er op drie continenten en in zeven landen gefilmd is en dat de toon tragikomisch is.

House of Cards, seizoen 6 (slot) (Netflix)

Vrijdag 2 november

Ooit vlaggeschip van Netflix en bingewatchpionier. Eerlijk gezegd waren we de serie rond presidentieel echtpaar Frank en Claire Underwood het vijfde seizoen wel een beetje kwijt. Wellicht haalde de waarheid hier de fictie in. En toen werd Kevin Spacey, een van de kopstukken die in de langlopende serie #Metoo-schandalen werd meegesleept, ontslagen bij House of Cards, terwijl de opnamen voor het zesde seizoen al waren begonnen. Er kwam een nieuw script en op de nieuwe poster zien we Claire (Robin Wright) in een presidentiële zetel zitten, als een soort Cersei Lannister op de IJzeren Troon (zie Game of Thrones). En opeens zijn we weer razend nieuwsgierig: hoe gaat House of Cards zich hieruit redden?

Killing Eve (BBC/NPO plus/NPO)

Ergens in 2018, nog geen datum bekend

Een van de origineelste nieuwe producties van dit najaar. En eerder hier gerecenseerd (vier sterren) omdat de serie al in zijn geheel op NPO Plus staat en later op het open net zal worden uitgezonden. Het scherpe en geestige scenario van Phoebe Waller-Bridges introduceert een geheim agent (Sandra Oh, lees het interview op pag. V10) die jacht maakt op Villanelle, een eigenzinnige huurmoordenaar (Jodie Comer), maar al spoedig ontdekt dat haar fascinatie voor vrouwelijke moordenaars in het algemeen en Villanelle in het bijzonder een obsessief kantje heeft.

My Brilliant Friend (HBO/Ziggo)

Ergens in 2018, nog geen datum bekend

Als we de verhalen over de logistiek rond de nieuwe HBO-serie My Brilliant Friend mogen geloven (een cast van 150 acteurs, vijfduizend figuranten, 1.500 kostuums, de bouw van complete historische stadswijken vanbinnen en -buiten) dan heeft deze achtdelige serie een Game of Thrones-achtige ambitie. En dat alles voor de verfilming van het eerste deel van de razendpopulaire Napolitaanse romans van Elena Ferrante. Plannen voor de verfilming van de andere boeken zijn in vergevorderd stadium. Elisa Del Genio en Ludovica Nasti spelen de vriendinnen uit de boeken in hun jongste verschijningsvorm. We kunnen niet wachten.

En Game of Thrones dan?
Het slot van de wereldwijd populairste televisieserie van de laatste jaren, waarin de strijd om de IJzeren Troon zal worden beslecht, wordt pas in de eerste helft van 2019 uitgezonden. Laatste nieuws: mei 2019. Zes afleveringen om een heel tapijt aan verhaaldraden af te wikkelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.