Review

Onverwachte glansplekjes en timbre-toverkunstjes van Jordans en Van Doeselaar

Het repertoire voor piano vierhandig heeft twee nadelen: het bestaat voor het overgrote deel uit gebruiksmuziek en het klinkt gauw plomp en overvol.

Frits van der Waa
null Beeld .
Beeld .

Op hun nieuwe Schumann-cd ondervangen Wyneke Jordans en Leo van Doeselaar het tweede probleem met glans, door het gebruik van een excellente historische Erard-vleugel en vederlicht, transparant spel. Aan het eerste is minder te doen. De opening, zes oorspronkelijk voor pedaalvleugel geschreven canonische studies, heeft nog een redelijk hoog soortelijk gewicht. Het vervolg, twee bundels met verhoudingsgewijs veel marsjes en dansjes, moet het eerder hebben van charme dan van geniale noten. Dankzij de onverwachte glansplekjes en timbre-toverkunstjes die Jordans en Van Doeselaar onthullen, is het resultaat uitgesproken aangenaam.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden