Filmrecensie A Star is Born

Onvervalst en innemend: Bradley Cooper en Lady Gaga sprankelen in A Star Is Born (vier sterren)

Stefani Germanotta verandert volkomen geloofwaardig van onzekere serveerster in popgodin.

Stefani Germanotta (Lady Gaga) en Bradley Cooper in A Star is Born (Bradley Cooper).

Het is een grandioze vondst. Lady Gaga mag wereldberoemd zijn, maar Lady Gaga zónder make-up en met normaal haar is bijna een vreemde. Een nieuw gezicht, waar je als filmkijker nog van alles op kunt projecteren. Ze oogt onvervalst als onzekere serveerster met onvervulde zangambities. Maar als die innemende Ally dan eenmaal het concertpodium bestijgt, eerst nog wat schuw, later als geknede popgodin, ontwaren we het volle castingwonder van A Star is Born. Het al sinds 1937 om de zoveel jaar in weer een nieuwe film herverpakte Amerikaans oersprookje over roem en gedoemde liefde lijkt gemaakt voor Gaga. Of, om preciezer te zijn: voor Gaga/Ally-vertolker Stefani Germanotta.

Ally wordt ontdekt door country en western-ster Jackson Maine (Bradley Cooper, tevens regisseur), die na afloop van een optreden, op de vlucht voor zichzelf, met de nodige drank op in een bar belandt. Daar treedt de serveerster op, tussen de travestieten en nu wel verstopt onder de make-up. Jackson kijkt door de lagen schmink heen en raakt betoverd door haar ongepolijste talent.

De wervelende opbouw van A Star is Born doet beide hoofdrolspelers sprankelen: hoe de gedeprimeerde Jackson iets van zijn plezier in de muziek terugvindt tijdens hun eerste doorwaakte nacht, hoe Ally zich half aarzelend laat meevoeren door de belofte van optredens en roem. A Star is Born legt de geboorte van de ene ster naast het doven van de ander. Wat zij nog nieuw en spannend vindt, is voor hem al routine, zelfs een kwelling.

De deels live opgenomen concertbeleving is groots geregistreerd: ook Coopers Jackson oogt volstrekt waarheidsgetrouw, al musicerend voor fans die hem adoreren. Van beide hoofdpersonages worden de artistieke integriteit en liefde op de proef gesteld, en Jackson blijkt niet enkel charmant. Het ware kwaad legt de film bij de muziekindustrie, die elk talent subiet wil modificeren voor de massa. En Jacksons drankmisbruik heet een ziekte, geen gebrek aan karakter.

Voor zijn sterke debuut als regisseur koos Cooper een in Hollywood wat uit de mode geraakt genre: het door steracteurs gedragen melodrama met alles erop en eraan. Met alle wisselingen in mineur en majeur heeft het 135 minuten lange A Star is Born ook iets van een episch opgerekte rockballade. Er mogen wat gelikte coupletten en clichés passeren, maar het geheel ligt lekker in het gehoor.

A Star is Born. Drama. Regie: Bradley Cooper. Met Lady Gaga, Bradley Cooper, Dave Chapelle, Sam Elliott. 135 min., in 135 zalen.

Meer over A Star is Born en popsterren die ook graag willen schitteren op het witte doek

Tinnitus, de druk van managers: de problemen van muzikanten worden in A Star is Born pijnlijk realistisch geschetst