Ontwerpers vinden Fashion Week duur

Een aantal mode-ontwerpers die vorig seizoen nog deelnamen aan de Amsterdam International Fashion Week zijn er dit keer niet bij....

Van onze verslaggeefster Milou van Rossum

Voor een beginnende ontwerper kost een show op het Westergasterrein 6000 euro, exclusief modellen. Het aantal modeshows is gelijk gebleven, maar dat komt alleen doordat zich nieuwe ontwerpers hebben aangemeld.

Katrin Neyer laat het Westergasterrein in Amsterdam voor dit keer links liggen. Anke Baedi, die in januari voor het eerst een show op het Westergasterrein gaf, is er ditmaal evenmin bij.

Mada van Gaans en Corné Gabriels kozen in plaats van het houden van een soloshow tijdens de Fashion Week voor deelname aan Prelude, een door de Dutch Fashion Foundation (DFF) georganiseerde groepspresentatie die buiten het programma valt. ‘Het waren voor een deel de kosten’, zei Van Gaans dinsdag na afloop van de DFF-show. ‘Maar ik wil ook een stapje terug doen.’

Monique van Heist, wier rebelse shows tot de hoogtepunten van de modeweek behoorden, geeft vrijdag, buiten de organisatie om, een kleine presentatie tijdens een feest van het blad Vice. Daarnaast staat zij dit weekend op de modebeurs in Antwerpen.

Van Heist: ‘Een show binnen het programma kost meer dan in het begin. En ik vind dat je er te weinig voor terugkrijgt. Je zit allemaal in dezelfde zaal, je hebt allemaal dezelfde uitnodigingen. Ik vind dat op alles het handschrift van een ontwerper moet zitten. Een show moet een avontuur zijn. Vorige zomer heb ik mijn show gegeven op een veldje buiten het terrein, maar toen kreeg ik meteen veel minder hulp van de organisatie.’

‘Als iemand zegt: ik doe het liever zelf, dan vind ik dat prima’, zegt directeur James Veenhoff van de Amsterdam Fashion Week. ‘En ik begrijp ook dat het voor sommige ontwerpers wat veel is. Vroeger was er hier niks, en nu moeten ze opeens twee keer per jaar een collectie afhebben.’

Maar geld mag geen probleem zijn, vindt hij. Vanwege teruglopende subsidies zijn de shows duurder geworden, erkent hij, maar Veenhoff heeft ook een oplossing. In samenwerking met de Bijenkorf heeft hij, onder de naam ‘Support your local designer’, een T-shirtlijn bedacht. Van ieder van de vijf ontwerpen (van onder meer Percy Irausquin en Daryl van Wouw) heeft de Bijenkorf er 200 afgenomen.

Van de verkoopprijs van 50 euro gaat 60 procent naar de ontwerper. Daarnaast moeten ontwerpers zelf 50 shirts inkopen voor 7 euro per stuk. Veenhoff: ‘En dan hoor je dus dat sommige ontwerpers niet mee willen doen omdat ze ervoor terugdeinzen zelf die T-shirts te verkopen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden