de wereld van max#2
Ontwerpen met A4-tjes: de wereld van Max #2
De wereld van Volkskrant Magazine-gasthoofdredacteur Max Siedentopf in beeld. Deel 2: de A4-tjes van zijn collega Wytze Hoogslag.
Grafisch ontwerper Wytze Hoogslag (24) liep altijd al graag over straat, speurend naar ‘grafische uitingen’. En zo ontdekte hij ze ineens in de etalages van kleinere winkels: reclameposters gemaakt van A4-tjes. Een pragmatische en vooral heel simpele manier van reclame maken, maar dus ook: amateurontwerpen. Benodigdheden: een printer, een A4-tje, Microsoft Word, plakband en een winkelruit.
De eerste die hij zag was in de etalage van een Groningse meubelzaak, alwaar de winkeleigenaar op kleurige A4-tjes aankondigde dat hij ‘15 jaar’ bestond en dus op ‘15 producten’ ‘15 procent korting’ uitdeelde. Hoogslag: ‘Ik vind het zulke eerlijke, directe vorm van communicatie. De ontwerper werkt met wat voorhanden is, en die beperking roept veel creativiteit op. De makers zijn zich bijna nooit bewust van het feit dat ze aan het ontwerpen zijn. Door de reclames uit te lichten wil ik mensen bewust maken van de schoonheid van amateurdesign.’
Hoogslag studeerde met het onderwerp af aan de opleiding grafisch en interactief ontwerpen in Groningen. Hij maakte driehonderd foto’s van A4-reclames en verzamelde weetjes als: er wordt vooral wit papier gebruikt en het lettertype calibri, de boodschap is vaak tijdelijk (tijdelijke korting, opheffingsuitverkoop), de inhoud van de tekst is direct en altijd gekoppeld aan de fysieke verkoopplek.
Hoogslag geeft lezingen over A4-reclames aan ontwerpers en andere geïnteresseerden.