ONTWERP: PAUL GOLEMBIEWSKI (STUDIO LINKSBOVEN)

Op het affiche staan duizenden letters. Als ondergrond fungeert een veld vol piepkleine (in vaktaal: 3-punts) letters. In de hier gepresenteerde verkleining is de tekst ontoegankelijk, maar op het reële affiche is zij nog leesbaar....

De Goudse ontwerper Paul Golembiewski: 'De tekst is identiek aan de tekst van de uitnodigingskaart voor de opening, maar is niet bedoeld om te lezen. Toch geeft de onderliggende tekst een structuur aan het affiche, die maakt dat men juist wil weten wat er staat. Het publiek dat een tentoonstelling als deze bezoekt, bestaat voor een groot deel uit bibliofielen die drukwerk vaak letterlijk met een loupe bekijken.'

In het hart van het affiche staat een van de vignetten die Helmut Salden (onder meer de vormgever van de Russische Bibliotheek van Van Oorschot) ooit voor Sub Signo Libelli tekende. 'Letters of lettercombinaties zijn eigenlijk ook illustraties', zegt Golembiewski. De S die hij opblies, fungeert als plechtanker voor de overige teksten, die gezet werden uit de Caxton, een lettertype dat vernoemd is naar William Caxton, Engelands eerste drukker.

Paul Golembiewski (1962) heeft sinds vijf jaar het Museum van het Boek/Meermanno Westreenianum als opdrachtgever maar schroomt een beetje zich de opvolger te noemen van Karel Treebus, de ontwerper en typograaf die ruim twintig jaar lang gezichtsbepalend was voor het Haagse museum. 'De veelzijdigheid van Treebus heb ik nog niet bereikt.'

Bij het ontwerpen van affiches laat Golembiewski zich inspireren door Japanse en Poolse collega's. Ook Dick Bruna spreekt hem aan 'omdat een sterk idee met simpele middelen wordt uitgewerkt'.

Sub Signo Libelli is de welluidende naam van een van Nederlands meest vooraanstaande private presses. De drukker Ger Kleis bouwde in de loop der jaren een voornamelijk literair fonds op, dat zich beweegt tussen zulke uitersten als Tom Lanoye en J.H. Leopold. Auteurs als Gerrit Komrij en Boudewijn Büch leverden met enige regelmaat speciaal voor Sub Signo Libelli geschreven teksten, die vervolgens door Kleis in mooi gedrukte en gebonden vorm werden gegoten. Komrij zal vanavond de tentoonstelling openen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden