ONTWERP: HANS BOCKTING (UNA)
Met het werk van UNA, bureau voor grafische vormgeving, kwamen al honderdduizenden in aanraking. Voor grote tentoonstellingen in De Nieuwe Kerk in Amsterdam verzorgt dit bureau alle publiciteit in de vorm van brochures, catalogi, advertenties, banieren en affiches....
Hans Bockting richtte in 1987 samen met Will de l'Ecluse het inmiddels tien medewerkers tellende bureau op. Het Stedelijk Museum in Amsterdam is sinds kort aan de lijst van opdrachtgevers toegevoegd. Hans Bockting (1945): 'Ik heb Walter Pichler, van oorsprong grafisch ontwerper, ontmoet en met name zijn tekeningen bestudeerd; Bert Nienhuis maakte de foto tijdens de opbouw van de tentoonstelling.' Waarna de ontwerper de zwartwitfoto 'in triplex' liet drukken: naast zwart werden oranje en een zandkleur als steunkleuren toegevoegd. Dit procedé leidt tot kleurnuances die met fullcolor-druk niet bereikt worden.
Volgens Bockting wordt het steeds belangrijker hoe musea zich presenteren. Publiciteit is daarbij een cruciale factor: 'De Zwarte Farao's was eerder te zien in München en Parijs, maar haalden op geen stukken na het bezoekersaantal van De Nieuwe Kerk. In het Stedelijk komt het wel voor dat uitnodiging, affiche en catalogus allemaal door verschillende ontwerpers worden gemaakt, maar er is nu een tendens om daar meer structuur in aan te brengen.'
Andere klanten van UNA zijn onder meer de TEFAF in Maastricht, Van Lanschot Bankiers, het Mauritshuis, het Amsterdams Historisch Museum en De Arbeiderspers. De eigen bureaubrochure - een veel te schamele benaming voor het prachtig uitgevoerde maar allesbehalve glossy overzicht van UNA-werk - werd zojuist door het Britse tijdschrift Design Week onderscheiden met een award.
Hub. Hubben