Ontknoping Gouden Palm: vluchtelingenporno vs. necrofilie

De Palmcompetitie nadert haar ontknoping met films van Sean Penn en Nicolas Winding Refn.

Acteur Sean PennBeeld REUTERS

Een lege cocktail van romance en vluchtelingenporno - zo oordeelt het Amerikaanse tijdschrift The Hollywood Reporter direct na de allereerste vertoning van The Last Face van Sean Penn. Of de regisseur daar iets op te zeggen heeft, vraagt een journalist tijdens de persconferentie. 'Ik heb de film afgemaakt', antwoordt Penn afgemeten. 'Ik kan niks van waarde bijdragen aan de discussie erover. Mensen mogen zeggen wat ze willen.'

Zijn voor de Palmcompetitie geselecteerde hulpverlenersdrama zit vol burgeroorlogsgruwel en telt honderden West-Afrikaanse figuranten, maar zoekt verdieping in de soaperige liefdesrelatie tussen een arts (Javier Bardem) en een engelachtige ngo-topvrouw (Charlize Theron). Ook voor wie niet twijfelt aan de goede bedoelingen van Penn, die hulpverlenen uiterst serieus neemt en zelfs een vluchtelingenkamp runde in Haïti, voelt zijn film ongemakkelijk, of zelfs dubieus.

Er is niks mis met het verpakken van een boodschap in entertainment, stelt Penn. 'Zolang dat entertainment tenminste niet synoniem is aan het gedrag van Donald Trump. Te veel films zijn dat wel, vind ik.'

Actrice Theron en Penn zitten een eindje uit elkaar in het festivalpaleis, ongemakkelijk badend in het flitslicht. Hun relatie is voorbij, maar de film moet nog wel worden gedoopt. Ze prijst haar regisseur en ex-vriend: 'Sean plaatste ons in de werkelijkheid, het was alsof we écht door de jungle trokken.'

Penn prijst zijn actrice, zonder haar aan te kijken: 'groots optreden'. En hij prijst het festival. 'Als Amerikaan is het goed om je te realiseren: o, wij zijn helemaal niet beter dan die ene Filipijnse filmer. Dat leer je hier.'

Zondag worden prijzen verdeeld

Zondagavond zal de jury onder leiding van George Miller (Mad Max) de prijzen verdelen, waaronder die ene Gouden Palm. Ook het laatste weekend is goed gevuld met premières, zoals die van competitiehekkensluiter Paul Verhoeven en de Iraanse Oscarwinnaar Asghar Farhadi. Er doen 21 films mee, maar het ontbreekt nog aan dat ene alles overtreffende meesterwerk. De Roemeense divisie is sterk, met naast Cristi Puiu (Sieranevada) ook eerdere Palmwinnaar Cristian Mungiu. Zijn gezinsdrama Bacalaureat toont de werking van laagdrempelige corruptie; de vriendendiensten voor elkaar, die een samenleving kunnen ontwrichten.

En dan is er Nicolas Winding Refn met The Neon Demon, zijn gestileerde horrorfabel over een fotomodel (Elle Fanning) in narcistisch Los Angeles, inclusief kannibalisme en necrofilie.

'Het is duidelijk dat ik mijn perverse wens om een meisje van 16 te zijn uitleef', zegt de regisseur tegen de pers. 'Met Drive bereikte ik een hoogtepunt in masculiniteit. Only God Forgives ging over castratie, het terugkruipen in de baarmoeder. En élke man heeft een meisje van 16 in zich. Ik ontmoette Elle en ik dacht: o mijn God, jij bent mij.'

Fanning (18), die naast hem zit, kan haar lach niet inhouden. Hun The Neon Demon gaat over onze obsessie met uiterlijke schoonheid. 'Die obsessie groeit', zegt Refn. 'Het is beangstigend.'

Als de regisseur uiteenzet hoe hij zijn necrofiliescène regisseerde in een echt mortuarium in LA ('spuug in haar mond, ja en dan nu je tong in haar mond'), vraagt een Noorse verslaggever of hij soms in een concurrentiestrijd verkeert met landgenoot Lars von Trier. 'O Lars', zegt Refn met uitgestreken gezicht 'Lars is over zijn hoogtepunt heen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden