Onstuitbaar filmmaker voor wie niks onmogelijk was

Jerry Weintraub.Beeld Paul Buck / EPA

When I Stop Talking, You'll Know I'm Dead heette de in 2010 verschenen autobiografie van Jerry Weintraub. Afgelopen maandag was het zover: de Amerikaanse filmproducent hield op met praten. Hij werd 77 jaar.

Weintraub was een kleurrijke figuur in Hollywood. Hij was een selfmade man, opgegroeid in The Bronx in New York en begonnen in de postkamer van een artiestenbureau, waar hij al snel tot het inzicht kwam dat werken voor een baas niks voor hem was.

Grote successen

Als impresario boekte hij zijn eerste grote successen. Hij stond aan de wieg van de roem van zanger John Denver en claimde de ontdekking van nog vele andere talenten - bescheidenheid behoorde niet tot zijn repertoire. Twintig jaar lang organiseerde Weintraub concerten van artiesten als Elvis Presley, Frank Sinatra en Bob Dylan.

In de jaren zeventig besloot hij films te gaan produceren, na een ontmoeting met regisseur Robert Altman, die de financiering voor zijn nieuwe film maar niet rondkreeg. Altman stond te boek als lastig, maar Weintraub liet zich daardoor niet weerhouden. Hij stopte veel eigen geld in de productie van Nashville, een ensemblefilm over muziek en politiek. De gok pakte goed uit: Nashville was een succes en sleepte in 1976 vijf Oscarnominaties in de wacht, waaronder die voor beste film.

Onstuitbare ideeënman

Behalve films produceerde Weintraub, een onstuitbare ideeënman die overal connecties had, ook theatershows en televisieprogramma's. Hij wierf geld voor goede doelen met een fanatisme dat volgens sommigen grensde aan afpersing, steunde politieke vrienden als president George Bush senior en vond als geen ander de publiciteit voor zijn projecten.

Niet al zijn films waren succesvol. Veel titels raakten in de vergetelheid, maar tussendoor kende Weintraub commerciële hoogtepunten met films als The Karate Kid (1984) en de Danny Ocean-trilogie: Ocean's Eleven (2001), Ocean's Twelve (2004) en Ocean's Thirteen (2007), samen goed voor meer dan een miljard dollar aan inkomsten.

Filmproductie, schreef Weintraub in zijn autobiografie, is niets meer of minder dan het oplossen van problemen. Zijn grootste talent schuilde dan ook in zijn overtuiging dat niets onmogelijk is. Zo wist hij in 2011 Behind the Candelabra van de grond te krijgen. Regisseur Steven Soderbergh leurde al jaren met een scenario over het privéleven van de excentrieke zanger Liberace. Weintraub wist de film bij de betaalzender HBO onder te brengen, waarna een regen aan prijzen volgde. Weintraub: 'Als ik ergens in geloof, gebeurt het.'

Ralph Macchio in The Karate Kid.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden