'Ons huis is een soort horror vacui: elke centimeter is behangen'

Het is een huis vol kunst waar Manifesta-directeur Hedwig Fijen graag in terugkeert na haar buitenlandse reizen. 'Ik probeer het niet helemaal dicht te laten slibben.'

Beeld Jansje Klazinga. Styling: Emmy van Dantzig

Wie?

Hedwig Fijen (56) en Herman Kuijer (64)

Hedwig Fijen Beeld Jansje Klazinga. Styling: Emmy van Dantzig

Wat doen ze?

Zij is directeur van kunstbiënnale Manifesta, hij is lichtontwerper.

Waar?

Een benedenhuis in Amsterdam.

Wat een bijzondere kleur op de muren.

'De muren in de woonkamer zijn geverfd in een soort Rijksmuseum-grijs. Ik werd erdoor geïnspireerd toen ik de documentaireserie zag van regisseur Oeke Hoogendijk over de verbouwingsgeschiedenis van het museum. De zoektocht naar die specifieke kleur duurde lang en voerde ons zelfs naar Parijs. In een verfwinkel op de Van Woustraat hebben ze de kleur uiteindelijk zo gemengd dat het er helemaal op leek. We hebben wel drie of vier lagen op de muur laten sausen om de juiste toon te definiëren.'

Kunst: 'Hier hangt vanalles aan de muur. Van Marlene Dumas en Eva Räder tot Carla Kleyn en Tapiez. Rechtsboven hangt een Japanse prent. Op de poef ligt een multipe-edition van Francis Alÿs, uitgegeven door Manifesta.' Beeld Jansje Klazinga. Styling: Emmy van Dantzig

Hoeveel kunst hangt er in jullie huis?

'Ontelbaar veel. Als directeur van een internationale kunstbiënnale kom ik zoveel tegen. Het is een soort horror vacui: elke centimeter is behangen, haha. Mijn dochter Julia (25) zei een keer: 'Oh mam, zelfs de keuken hangt helemaal vol.' Dat zette me wel aan het denken. Nu wissel ik geregeld en probeer ik het niet helemaal dicht te laten slibben. Het is allemaal gestold geheugen: een combinatie van werken uit steden en locaties waar ik een herinnering aan heb.'

Waar komt de houten tafel vandaan?

'Ik ben een enorme schatgraver. Ik heb de tafel in de jaren zeventig gevonden in de Vijzelstraat, daar stond hij bij het oud vuil. Meteen vielen me de mooie vormen op: het zijn twee taps toelopende eikenhouten bladen met een stalen onderstel. De tafel is 3 meter 60 lang. Ik heb slopers toen honderd gulden betaald om 'm te transporteren naar de Lijnbaansgracht, waar we toen woonden. Het middenstuk mist, dus daarom staat er al dertig jaar een tafeltje onder zodat hij niet instort. Vijf jaar geleden zag ik de tafel ergens anders: bij Het Nieuwe Instituut in Rotterdam. Hij bleek ontworpen te zijn door de architect J.J.P. Oud.'

Behang: 'Dit grijsgestreepte behang heb ik in 1985 in Oost-Berlijn opgeduikeld. Ik vond het zo gaaf dat ik er meteen een paar rollen van heb meegenomen. Het heeft een beetje zo'n ouderwetse, geplastificeerde look van de jaren zestig. Het bordje aan de muur vond ik op een markt.' Beeld Jansje Klazinga. Styling: Emmy van Dantzig

Je reist veel voor je werk.

'Dat klopt. Soms verblijf ik meer dan de helft van de tijd in de steden waar Manifesta te gast is. Maar ik kom altijd met veel plezier weer thuis. Het is hier erg rustig. We wonen hier sinds 1994, het huis is in de jaren twintig gebouwd, onder de architectuur van Berlage.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden