Theater

Onrust over het nog op te richten Theater Rotterdam

Rotterdamse theaterfusie

Theater Rotterdam, een fusie tussen vijf partijen, komt zeer moeilijk op gang. Acteurs, theatermakers en medewerkers vertrouwen het niet.

De Rotterdamse Schouwburg. Foto Hilde Harsha000

Binnen het Ro Theater is onrust ontstaan over de beoogde fusie van het toneelgezelschap met de Rotterdamse Schouwburg, Productiehuis Rotterdam en het collectief Wunderbaum tot één grote organisatie: Theater Rotterdam.

Het fusieproces liep afgelopen week een knauw op door het acute vertrek van Erik Pals als algemeen directeur van het Ro Theater. Eerder stapten al twee leden van de raad van toezicht van het Rotterdamse toneelgezelschap op, eveneens wegens 'verschil van inzicht over de totstandkoming van de fusie'. Dinsdag vond spoedoverleg plaats tussen medewerkers, de resterende leden van de raad van toezicht en interim-directeur Mathilde Zierikzee (benoemd tot 1 april 2016). Met ingang van het nieuwe kunstenplan, januari 2017, moeten vijf partijen (zie inzet) zijn gefuseerd tot één organisatie onder leiding van theater- en operaregisseur Johan Simons.

Noviteit

De fusie tot Theater Rotterdam is een noviteit in de Nederlandse toneelwereld. Niet eerder besloten vijf verschillende theaterinstellingen op te trekken onder één artistiek directeur, in dit geval Johan Simons (69). Voorstanders zijn blij dat Simons naar Nederland terugkeert met zijn internationale netwerk in zijn kielzog. Tegenstanders zien een megalomane en kostbare bundeling van macht.

De coalitiepartijen van Theater Rotterdam:

*De Rotterdamse Schouwburg onder leiding van directeur Ellen Walraven

*Het Ro Theater onder artistieke leiding van Bianca van der Schoot

*Wunderbaum, acteurscollectief bestaande uit Walter Bart, Marleen Scholten, Wine Dierickx, Matijs Jansen en Maartje Remmers

*Productiehuis Rotterdam, platform voor talentontwikkeling onder leiding van Tanja Elstgeest

*Festival De Keuze onder leiding van Ellen Walraven

Paraplu van producties

De theatermaker wil met schouwburgdirecteur Ellen Walraven en de nieuwe artistiek leider van het Ro Theater, Bianca van der Schoot het Duitse model van een Stadt-theater naar Nederland vertalen: het onder één paraplu brengen van producties, van presentatie (schouwburg en festival) en talentontwikkeling. Simons beoogt eveneens een samenwerking over de grens, tussen Theater Rotterdam en zijn huidige gezelschap NTGent, als ook festival de Ruhrtriënnale, waar hij tot 2018 de scepter zwaait.

Pals wilde met Walraven zo snel mogelijk de raden van toezicht van schouwburg en gezelschap samen laten gaan, om vervolgens de fusie door te trekken naar de werkvloer.

De Ondernemingsraad van het Ro Theater bracht hierover een negatief advies uit. Acteurs, theatermakers en medewerkers voelen zich te weinig gehoord en zijn onzeker over hun toekomst en toegezegde projecten. Ze missen een artistieke onderbouwing van de fusieplannen.

Bottom-upbenadering

De OR wil een bottom-upbenadering: eerst overeenstemming over artistieke en educatieve samenwerking alvorens bestuurlijke lagen samen te voegen. Dat proces is deze week ingezet. Complicerende factor: het Ro Theater wisselt tegelijkertijd van artistieke leiding. Van der Schoot volgt in 2017 regisseur Alize Zandwijk op, die zich altijd tegen een fusie heeft uitgesproken.

Van der Schoot is per direct vervroegd aangetreden voor twee dagen per week. Aan de hand van gesprekken wil ze formuleren met wie zij na 2016 wel en niet verder wil. Volgens Ro-woordvoerder Winfred van den Bor blijven gemaakte afspraken geldig. Actrice Fania Sorel zegt dat de initiatiefnemers van de fusie eerder met acteurs en medewerkers over de artistieke inhoud hadden moeten spreken. Dat is niet gedaan, noch door Simons, Pals, Walraven of Van der Schoot.

Schouwburgdirecteur Walraven betreurt de onrust bij het Ro, maar geeft het gezelschap de ruimte intern naar een oplossing te zoeken. De plannen voor Theater Rotterdam blijven ongewijzigd. Wel maakt ze zich zorgen over het tijdsbestek: 1 februari 2016 is de deadline. Dan moet er een uitgewerkt plan liggen bij de Raad voor Cultuur, om bij een positief advies voor financiering via de Basisinfrastructuur (BIS) in aanmerking te kunnen komen. Simons wil alleen zeggen dat 'er hoe dan ook een plan ligt op 1 februari 2016. Dat gaat ons zeker lukken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.