Onrust in de musicalmarkt: problemen met De Producers staan niet op zichzelf

Na slechts een week speeltijd is het doek voor de musical De Producers definitief gevallen, zo werd gisteren bekend. Waarom kwaliteit niet meer vanzelfsprekend leidt tot volle zalen.

De cast van De Producers. Beeld anp

'Weet je hoe je in het theater met een miljoen kan eindigen? Door met tien miljoen te beginnen!' Het is een oude Joodse wijsheid uit New York, maar het citaat zou ook rechtstreeks uit De Producers kunnen komen. Het probleem is alleen dat producent Mark Vijn geen tien miljoen heeft om mee te beginnen. Hij is nagenoeg platzak.

Na de lovende recensies van vorige week (de Volkskrant: 'Harde humor in fluweel ****'), komt het nieuws hard aan: De Producers moet stoppen. Met als consequentie dat de hele tournee met onder meer voorstellingen in Carré Amsterdam en Luxor Rotterdam afgelast wordt. En erger nog: het betekent ontslag voor 64 man personeel.

Niet op zichzelf
De problemen met De Producers staan niet op zichzelf. Al langer maken musicalproducenten zich zorgen over de ontwikkelingen in de markt en met name de afnemende publieke belangstelling voor dit kostbare genre in de podiumkunsten. Eerst werd de schuld gegeven aan het overaanbod, toen aan de btw-verhoging, maar nu blijken de problemen veelomvattender. De consument is bedachtzamer, koopt minder kaartjes en wacht langer met de aanschaf daarvan.

Zoals in veel sectoren (autohandel, horeca) merkt ook de entertainmentindustrie de gevolgen van de aanhoudende economische crisis. Het publiek geeft minder makkelijk zijn geld uit. Daarbij komt dat musical een kunstvorm is waar de vaak minder gefortuneerde medemens naartoe gaat, en een kaartje voor De Producers kost toch al gauw 50 euro. Dat publiek wacht bovendien liever tot een actie van de supermarkt (2 kaartjes voor de prijs van 1) of aanbiedingen via kranten of internetsites.

De musicalmarkt in Nederland wordt beheerst door twee grote producenten: Stage Entertainment (Joop van den Ende) en V&V Entertainment (Albert Verlinde). Daarnaast opereren enkele kleinere procenten waarvan De Graaf & Cornelissen Producties en Mark Vijn de belangrijkste zijn. De twee grote bedrijven produceren breed en brengen naast musicals ook toneel, shows en evenementen. Hun draagkracht is groter, zij kunnen financieel tegen een stootje. Bovendien hebben zij zo hun eigen succesvolle marketinginstrumenten.

Stage Entertainment kreeg de afgelopen jaren de zalen bij musicals als Evita en Zorro vol met dank aan de AVRO die acht weken lang op primetime de Op zoek naar... shows uitzond. En Albert Verlinde is behalve producent ook presentator van RTL Boulevard, waarin hij aandacht voor zijn eigen producties kan genereren. Daar is hij overigens open over, maar de kleinere vakbroeders kijken daar toch met een scheef, zeg maar gerust, jaloers oog naar.

Een goed product zorgt niet automatisch voor een breed publiek - zoveel is duidelijk. Ook een sterrenregen in recensies is niet voldoende om het publiek richting theaterkassa te krijgen. Marketing is het toverwoord, het product ontsluiten. Zelfs dan is het nog maar de vraag of er voldoende publiek komt. Jeroen Dona van V&V is 'niet ontevreden' over Daddy Cool, de Boney M-musical die door het land toert. En zondag gaat Wicked van Stage Entertainment in première,waarvoor intussen ook al een AD-kortingsactie is gehouden.

Treurig
Opvallend is dat de producenten het allemaal heel treurig vinden voor De Producers, maar niet willen spreken van een verziekte- of probleemmarkt. 'Als V&D in de problemen zit, gaat C&A daarop toch ook niet reageren', zegt een van hen. Niettemin noemen ze de huidige marktsituatie allemaal 'zorgelijk'. Je kunt je ook afvragen of de theaters zelf niet meer moeten doen om de zalen vol te krijgen. De meeste grote schouwburgen beschikken over flinke pr- en marketingafdelingen, maar meer dan af en toe een persbericht mailen en de programmaboekjes schrijven, lijken die niet te doen.

Al met al is op dit moment Soldaat van Oranje - de musical het enige theatersucces. Maar die productie had dan ook een steenrijke financier (Ammerborgh) achter zich staan. En uiteraard een goed product, met een aansprekende titel en een spectaculaire vormgeving. Waarna de mond-tot-mondreclame voor de rest zorgden. De Producers heeft die kans niet gehad, simpelweg omdat de portemonnee leeg was.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.