Onopgesmukt en somber duodrama

Liefde, liefde, liefde. Het lijdt geen twijfel waar de Franse componist Pascal Dusapin (1955) het in zijn opera Passion over heeft. Een ‘Hij’ en ‘Zij’ die tot elkaar proberen te komen.

Het resultaat: verfijnde, expressieve muziek. Dusapin, een van de centrale componisten in het Holland Festival, leverde er woensdag in het Amsterdamse Muziekgebouw een sierlijk visitekaartje mee af. Dat ook in dit werk de liefde sneuvelde, was vers twee.

Frêle melodieën en een ingenieuze webconstructies van atonale, goed geordende, zachtaardige versus ijzige samenklanken kenmerken de toontaal van de in Nederland relatief onbekende Dusapin, die ooit in de strenge leer ging bij Iannis Xenakis. Zijn Passion, de zesde opera in een reeks die in 1991 begon met Medeamaterial (naar Heiner Müller), beleefde vorig jaar in Aix-en-Provence haar première.

Festivaldirecteur Pierre Audi zette het onopgesmukte duodrama kracht bij met een eigen, zoals Audi het noemt, mise-en-espace. Een sobere ‘plaatsing in de ruimte’, somber ook, met zwarte kleding en schemerig licht, en minimale bewegingen van de zangsolisten Georg Nigl en Barbara Hannigan. Verstilling en intimiteit waren de toverwoorden.

De aanpak eiste wel inlevings- en uithoudingsvermogen. Elk pasje, stapje, gebaar, stilte en gezongen woord legde gewicht in de schaal. Het meest expliciet waren de grote plastic scherven aan de rand van het podium, waar de solisten op blote voeten doorheen struinden.

Een slechte afloop bleek onafwendbaar. Net als in de 17de-eeuwse Orfeo van Monteverdi, waar Dusapins werk op is gebaseerd, rooien Hij en Zij het niet met elkaar. Langs-elkaar-heen-teksten en rondtastende intermezzo’s van een klavecimbel onderstreepten die teneur, met als hoogtepunt kermende hartenkreten, die Hannigan als dolken de zaal in slingerde.

Het Ensemble Modern uit Frankfurt en dirigent Franck Ollu bleken Dusapins passie uitstekend te begrijpen. Het maakte nieuwsgierig naar meer. De festivalganger kan nog melancholische orkest-, koor- en orgelmuziek van Dusapin tegemoet zien.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden